lördag, augusti 25, 2007

Hänt i veckan

Vi har varit i Göteborg med barnen på en kombinerad nöjes- och shoppingresa och bland annat besökt Liseberg. Här sitter vi i "restaurangvagnen"; minns ej namnet på restaurangen men den ligger förstås inom Liseberg ... Vi åkte ett riktigt tåg också (nattåget till Göteborg) samt spårvagn, till Philips stora förtjusning. Han var så liten förra gången han åkte så att han inte kom ihåg det. När man har bil så är det ju mest bil som gäller när man ska någonstans ...
Patrick åkte några av karusellerna med barnen. Philip nådde inte riktigt upp till de erforderliga 110 centimetrarna, så det var en hel del karuseller som han inte fick åka eller måste ha vuxen med sig för att åka. Felix åkte allt, tror jag ... Det blev ju en hel del åkt på de fem timmarna vi var på Liseberg. Kanonen och Balder var de han gillade mest. Själv blir jag bara räddare (eller fegare) med åren, åtminstone när det gäller höga höjder.
Den obligatoriska sockervadden, som var för stor för att Philip skulle orka äta upp den själv så jag "offrade" mig och hjälpte till. Tilläggas kan att jag gillar sockervadd. Åtminstone i lämplig mängd och inte alltför ofta.
Våra barn sitter i mitten av bilden. Detta var Philips favoritkarusell.
Vi har dessutom köpt en ny bil, en sjusitsig Mitsubishi Grandis. Jättefin, förstås, eftersom den är fabriksny, och jag hoppas att det kommer att visa sig att den är så bra som vi tror. Vi har ju kört en Mitsubishi Space Wagon i 4,5 år och varit väldigt nöjda med den, så en nyare modell av samma märke kändes som ett lätt val, trots utbudet av bilar ... Låter jag som en bilförsäljare nu? :-)
När jag ändå är inne på bilar, så kan jag berätta vad som hände tidigare i veckan när vi skulle in till BVC i Bräcke och väga bäbisen. Det var jag som körde, eftersom vi har barnstolen fram i Audin och jag blir åksjuk om jag åker i baksätet. När jag skulle bromsa in för stopplikten när vi nådde E14 trampade jag bromspedalen helt i botten utan att något hände ... Först trodde jag att jag råkat trampa på fel pedal (på kopplingen), så jag lyfte foten och trampade igen ... Och igen. Då insåg jag att bromsen inte tog - alls. Till sist fick jag i alla fall stopp på bilen och vi bestämde oss för att köra den direkt till verkstaden, som bytt bromsok på Audin för tre veckor sedan eftersom handbromsen tog så dåligt på den ena sidan. Det nya bromsoket hade nu ramlat bort helt och hållet, förmodligen för att det var felaktigt monterat. Idag hämtade vi hem bilen igen och jag hoppas att mekanikern varit extra noggrann den här gången. Konstigt nog blev jag inte så rädd när det hände, men jag har tänkt mycket nu efteråt på vad som hade kunnat hända.
Och hur gick det på BVC då? Jo, "I" växer som hon ska och är en jättefin bäbis. Det var förresten så roligt med alla gulliga kommentarer vi fick om henne när vi gick omkring med henne i Göteborg. När man bär sin lilla bäbis i famnen eller i bärselen så syns den ju mycket mer än om den är i barnvagnen, och vis av erfarenhet hade vi bestämt oss för att inte försöka köra henne i vagnen eftersom det då brukar sluta med att man både får bära bäbisen och styra vagnen. I alla fall de bäbisar vi har haft.
Imorgon åker Simon med klassen till Gotland, och på måndag börjar skolan för Felix och Sebastian. Philip vill att vi ska köpa ett akvarium, så när jag har tid ska jag köpa ett av lämplig storlek - inte för litet, för de är hopplösa att hålla fina. Philip är en lika bra storebror som de andra barnen alltid har varit, och han vill att vi ska köpa "tjejiga" saker till bäbisen, typ söta handväskor och vackra halsband. Men det får allt vänta ett tag. Jag är ganska säker på att hon inte skulle uppskatta sådana accessoarer än! ;)