lördag, oktober 03, 2009

Olivia BT-4 med Reserv-CACIB i Sundsvall!



Vår lilla italienska, Mannequin's Opal Olivia, fick alltså sin första placering i Bästa tikklass på den internationella utställningen i Sundsvall idag. Dessutom fick hon Reserv-CACIB, vilket var extra roligt! Domare var Jurate Butkiene, som gillade Olivia även om hon påpekade att hon var lite för tjock (jag bantade ner Olivia efter Svenstavik i augusti, men nu har hon lagt på sig ett par extra hekto igen i samband med att hon löpte). I kritiken står det bland annat: "Quality bitch; nice head of right proportions; nice angulation; moves freely". Jag ska lägga ut någon ny bild på Olivia så snart som möjligt.

BIR idag blev vackra Yebelli's Geisha, som därmed fick sitt andra cert ur juniorklass. Grattis till hennes ägare Sofia (som även äger Divas ena syster) och till Geishas uppfödare (som visade sin Yebelli's Grace till BT-2; Grace har redan tagit sju cert och ett helt gäng BIR samt dessutom BIG-placeringar)!

Det var tio italienare med idag. Rasen har blivit mycket populärare under de senaste åren, vilket verkligen inte är konstigt.

Jag hade med mig Indra och Philip på utställningen, och de skötte sig så bra man kan när man är två respektive sex år gammal. Patrick jobbade, och i och med det hade jag inte anmält någon fler hund, eftersom man har fullt upp med en hund och två småbarn under en lång utställningsdag (och det var ändå ingen valpklass, så Saga hade fått vara hemma i vilket fall som helst). Jag försökte titta på whippetringen då och då, men några resultat kan jag tyvärr inte återge. Philip gjorde i alla fall ett bra jobb med Indra, och lyckades hålla henne utanför ringen nästan hela tiden! ;)

Indra har varit sjuk under den gångna veckan. Inte roligt alls ... Hon var så pass dålig att en läkare fick undersöka henne, eftersom vi befarade att det kunde vara lunginflammation. Igår frisknade hon lyckligtvis till och nu är hon nästan sitt vanliga glada jag igen. Lillgumman ... Den bästa dotter och lillasyster man kan ha!