söndag, juni 10, 2007

Lure coursingträning i Kluk

Förra lördagen fick vi förhinder (gäster) när det var lure coursingträning i Kluk (vilket himla namn ...), men igår åkte jag iväg på träningen med alla hundarna i värmen. För den som inte är så insatt i Jämtlands geografi kan jag berätta att Kluk är en liten by i västra Jämtland, några kilometer bortanför Wången, som under många år betecknats som "hingstuppfödningsanstalt" för nordsvenska brukshästar. Nuförtiden har man istället travgymnasium där. Byn där Wången ligger heter Alsen, och där är det en fantastisk utsikt med fjällen i bakgrunden långt bortom "andra sidan sjön".

Hursomhelst ... Det var bara två ytterligare hundar med, men med mina hundar blev det ändå ett antal lopp, varav två ensamlopp för Jazz samt ett ensamlopp och ett gemensamt lopp för Diva och Smilla. Susanne (innehavare av kennel Amazing Flash) gjorde ett verkligt hästjobb som drog ut linan inför alla loppen runt den jäääättelånga banan (kändes det som eftersom det var så varmt i eftermiddagssolen och dessutom var gräset halvjobbigt att gå i). Hundarna var superduktiga - särskilt med tanke på hur ointresserade de var under premiärträningen på Alnö för ett par veckor sedan. Allt fungerade hur bra som helst, med undantag av när trasan ibland försvann utom synhåll i höggräset så att hundarna hade problem att se den. Gräsets längd gör att det tyvärr inte går att ha fler träningar här nu förrän efter höskörden. Med på träningen var också Anna J, och vi har vissa planer på att utbilda oss till piloter (alltså personer som får köra lure coursingmaskinen) så att vi kan ha träningar här i vår kommun också, eftersom det egentligen blir lite långt för oss att åka till Kluk och Alnö (ca 13-15 mil).

Tack till er båda för all hjälp under gårdagens träning!

Hur är då läget för kattungarna? Jo, igår morse var den tufsiga lilla gråvita ungen död, så nu har alltså Tjejen två ungar som är grå (en helgrå och en grå med vita tecken), en som är ljusröd och en som är cremefärgad. Maniac har kvar sina två svarta - varav en har vita tecken - och en röd. Under natten hade de flyttat ihop igen i Maniacs låda (den döda ungen låg också där), så jag särade återigen på dem.

Tjejen är fortfarande lite slarvig med sina ungar så nu i morse låg den cremefärgade hos Maniac igen, och jag lät henne ha kvar den ungen också. De verkar ju ändå inte bry sig om vilka ungar som tillhör vem. Barnen ägnar jättemycket tid åt kattungarna och ser fram emot att de ska öppna ögonen.

Igår var Felix på avslutningsutflykt till Östersund och Frösön med barnkören, och de besökte Jamtli, Sommarhagen och Frösötornet. Han tyckte att det var jätteroligt, särskilt Frösötornet.

Vi går till sjön varje dag nu när det är så varmt och vissa av oss (dvs alla utom jag, som avskyr kallt vatten) badar. Hundarna brukar inte följa med dit eftersom det till största delen är klippor ut i vattnet, vilket gör att det är halt. Däremot passar de på att gå ut i vattnet de gånger de får följa med till andra badplatser med sandstrand. Jag har inte gått till Bodsjön med hundarna nu på ett par veckor, för det är så mycket insekter där när det är varmt. Kanske gör jag ett försök nu på förmiddagen, med byxor och långärmad tröja ... Jag klev upp halvfem i morse och var jättepigg, men det har gått över nu så jag får väl se vad jag orkar göra idag. Jag har i alla fall inga jätteprojekt på gång för en gångs skull.