söndag, januari 07, 2007

Strålande sol

-10 grader kallt på morgonen och därmed den hittills kallaste dagen på vintern - och perfekt promenadväder! Det är dock vasst på sina ställen för hundarnas tassar, så på eftermiddagen ägnade jag en stund åt lite extra klo- och tassvård. Jag brukar nästan aldrig behöva smörja in tassarna på dem, men nu hade både Smilla och Diva fått några små torrsprickor på trampdynorna fram.

Häromdagen pratade jag med ägarinnan till Smillas syster Ängel, som bor i Färila (alltså i Hälsingland). De hade mött en varg på sin morgonpromenad under julen! Det finns tydligen ett helt gäng vargar där i trakterna nu, och tre hundar har hittills fallit offer för vargarna. Jag kan inte påstå att jag gillar vargar särskilt mycket - för mig får de gärna hålla sig i obebodda trakter eller på zoo ... Hur som helst så har Ängel gått spårkurs nu efter att först ha gått några andra kurser på brukshundklubben, och tydligen är hon lika duktig på att spåra som hon är lydig. Ängel är en bedårande söt liten tik, och jag är så glad över att hon hamnade hos helt rätt person.

Alva löper nu, så jag väntar bara på att hon ska "lura igång" de andra också - men det verkar inte som om de är på gång än på ett tag.

Imorgon börjar skolan här, och jag antar att det är likadant runtom i landet. Tänk, nästa gång vi har lov här (vecka 10) är det redan mars! Perioden mellan jullovet och sportlovet brukar alltid kännas lång, men det blir i alla fall ljusare för varje dag och det känns så SKÖNT!