söndag, juni 13, 2010

Saga BT-3 i Vännäs!

Igår var jag till Vännäs på utställning. Saga fick återigen CK och blev placerad som tredje bästa tik! Hermione blev BIR-valp, men jag stannade inte till finalen. Domare var Rita Reyniers, Belgien. Hon var en ganska "hård" domare som delade ut ett antal tvåor under dagen, men samtidigt tyckte jag att hon var bra på att ge kritik och förklarade i de flesta fall varför hon dömde som hon gjorde. Dessutom mätte hon de flesta hundarna. Detta är kritiken på Saga och Hermione (jag har rättat ett par stavfel):

Play A While A Room With A View (Saga): Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "16 months. Correct bite. Nice pigment. Expressive head. Excellent forechest and brisket. Nice topline. Well angulation rear. Good feet in front and rear. She moves in harmony." CC quality, Best bitch-3.

Yebelli's Hermione: Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "7 months. Excellent type. Correct bite. Typical ears and tail. Lovely expression. Moves well." BOB-puppy.

Barnen har sommarlov, och Sebastian har tagit studenten. Jag ska lägga ut några nya bilder på barnen framöver. Själv har jag några arbetsdagar kvar innan jag får semester. Imorgon ska jag åka med mina kolleger till Trondheim och vara där i tre dagar. Tror det är första gången jag lämnar Indra mer än över dagen.

När det gäller Olivias eventuella dräktighet är det ännu för tidigt att säga något om hon har "tagit sig" eller inte ... Men vi hoppas förstås att det finns någon eller några små valpar där inne ... Smilla är ovanligt intresserad av Olivias kiss, så kanske, kanske är det ett tidigt tecken på att åtminstone hundarna kan känna lukten av dräktighetshormoner. (Annars kanske det beror på att hon har löpt så nyligt.)