fredag, januari 27, 2006

Träningsdagbok

Har ni försökt er på att skriva träningsdagbok någon gång (alltså fler dagar än de två första, då man inser att det kommer att ta en himla lång tid innan man ser någon skillnad)? Det har jag gjort, men sedan vi flyttade hit det blivit lite dåligt på den fronten. Tränat har jag däremot gjort hela tiden. Vi byter träningsupplägg med några månaders mellanrum, men för tillfället tränar vi så här:
måndag: vila
tisdag: bröst (tungt), lite triceps, mage
onsdag: fram- och baksida ben (jobbigt!) samt vader
torsdag: vila
fredag: biceps, triceps, mage
lördag: bröst (lätt) eller vila, beroende på vad vi ska göra, för gymmet stänger
redan klockan två på lördagar
söndag: rygg och axlar
Kosttillskott jag använder är främst gainer (eller proteinpulver plus kolhydrater via maten) efter träning, och periodvis omega 3-olja, eftersom vi äter så lite fisk. De flesta människor behöver dock inga kosttillskott alls, eftersom man får i sig det man behöver och lite till genom vanlig mat.
Fördelen med att skriva upp övningar, set, reps och vikter i en dagbok är förstås att man kan följa resultaten, och dessutom har lättare att utvärdera upplägget senare. Något jag har lärt mig genom styrketräningen är att det tar jättelång tid att träna upp sig så att inte bara musklerna och styrkan ökar, utan att även senor, leder osv hänger med. Det är nämligen lätt att träna lite för tungt eller för mycket just för att det går bra - och man vill ju gärna testa sin maxstyrka emellanåt också (rekommenderas dock inte!) ...
Översatt till häst- och hundverksamhet då? Jo, lägg upp träningen noggrant och bygg upp hästen eller hunden under en lång period genom försiktig och varierad träning - då undviker man många av de problem som såväl sporthästar som hundar drabbas av. Hästar kanske inte ska gå LA redan som femåring, om de ska hålla tills de är tjugo? Och jakthunden mår förmodligen inte bra av att cykeltränas en timme om dagen de sista veckorna före älgjakten, för att sedan tillbringa den övriga tiden mellan jakterna med att stå i en hundgård ... Självklart, javisst, men inte för alla. Jag är glad att jag har whippetar. De är i mångt och mycket "självtränande", bara de ges möjlighet. Men variation skadar förstås inte. Kanske blir det en hundträningsdagbok i år i stället?! Återkommer med det, om jag ids skriva i den i mer än två dagar ...