lördag, november 04, 2006

Gamla bilder



Det är nästan alltid roligt att titta på gamla bilder. Ofta kommer jag ihåg precis hur det var när jag knäppte just det eller det kortet (åtminstone inbillar jag mig det). Philip älskar att titta i våra fotoalbum, trots att de flesta av de senaste årens bilder bara ligger på datorn. Själv tycker jag att bilder är en bra hjälp för att fundera över den tid som varit för att kunna fatta bättre beslut i framtiden. Alla beslut visar sig ju inte vara så kloka när det väl kommer till kritan ... Vill ni höra en klok sak en bekant sa till mig häromveckan efter att jag sagt att jag fått omvärdera min tidigare åsikt att människor mer eller mindre automatiskt blir snälla(re) när de blir äldre? Jo, hon sa att människor inte alls blir snällare med åldern, utan man blir bara mer lik sig själv. Det innebär alltså att de snälla gamla människor man känt genom åren var snälla redan från början. Och - ve och fasa - de "surkärringar" (oavsett kön) som man träffat på föddes sura, men kanske har de tidvis lyckats undanhålla sin surhet från andra människor. Hur kommer du att bli när du blir gammal? ;)

Bilderna här ovan tog jag när valparna var fyra veckor gamla, alltså en vecka in i oktober i fjol. Philip skulle hjälpa mig att ta kort på Smilla och Jessie, men det var inte den enklaste sak i världen att försöka regissera en tvååring och två små valpar.

Sebastian har varit så duktig och jobbat och tjänat pengar hela lovet. Han var förresten med på en helsidesbild i mittuppslaget i en av våra dagstidningar för några dagar sedan. De andra barnen har åkt skridskor samt byggt en snögrotta på gårdsplanen. Det kom ju lite snö även här till sist till barnens och hundarnas stora förtjusning. Själv blir jag lika förvånad varje år: Javisst ja, det var ju så här det kändes att skrapa bilrutorna i mörkret på morgnarna ... Ungefär som när man ska födda sitt andra (eller tredje eller fjärde ...) barn och när värkarna väl kommer igång minns man plötsligt: Visst F_N! Det var ju därför jag inte skulle föda fler barn! Och när barnet väl är ute så glömmer man lika fort igen. Tills nästa gång ...