torsdag, december 18, 2008

Nya datorer - och äntligen Internet!

Efter en hel del om och men har vi (läs: Sebastian) fått igång vårt Internet! Patrick har köpt två nya datorer till familjen: en stationär speldator till Simon och ytterligare en bärbar till oss vuxna; de fungerar jättebra och har tillräckligt med minne för att rymma många bilder! Fast jag har faktiskt börjat spara en del på USB-minnen också, även om jag fortfarande tycker att det är lite väl besvärligt att hämta fram bilderna igen då.

Valparna har blivit stora (ja, allt är ju relativt!) och livliga, men de är fortfarande tysta förutom en liten stund precis när jag kommer med maten; då "gnyffar" de lite av glädje. Jag och Patrick går en långpromenad med de vuxna hundarna varje dag efter att vi lagt Indra och Philip. Det finns bra med promenadvägar i området, och många stigar i skogen där man kan ha hundarna lösa. Det är redan djup snö, kanske 50-60 cm, så hundarna springer bara längs stigarna. Det finns många hästar på Frösön - vi hade ett par av våra uppstallade här i början av 90-talet och känner till en del av skogsvägarna redan - och i och med det finns det en del småvägar som är upplogade eller uppridna.

Patrick är ledig i ett par veckor och skolar in Indra och Philip på dagis samt sköter om hundarna på dagarna. Simon och Felix har gått i sin nya skola denna vecka och verkar trivas bra. På kvällarna leker de utomhus, och de har redan lärt känna flera av barnen i området. Själv jobbar jag sista dagen för året idag!

Jag har, tvärtemot mina principer, sett flera filmer med eleverna de senaste veckorna. I Engelska A har vi sett Fried Green Tomatoes, vilket var lämpligt eftersom det finns med ett avsnitt ur den i läromedlet jag har som huvudbok i kursen. Dessutom är språket på en lämplig nivå för att eleverna ska hänga med; jag låter dem se den med engelsk text. I Svenska B har vi sett den andra filmen om Arn; vi har haft språkhistoria och nordiska språk som de senaste momenten och i Arn finns det ju med en del historia även om en hel del är fiktivt. Någon som vill ha tips på ett par böcker på engelska för tonåringar? Hanging on to Max och Two Weeks with the Queen läste jag för någon vecka sedan och tyckte att de var rätt bra. Jag läser väldigt mycket och tycker att böcker och filmer kan vara bra även som diskussionsunderlag, men det viktigaste i livet är trots allt att leva det själv, för andra människors visdom är ingenting man bara kan ta till sig som sin egen, bara sådär ...

Just nu regnar det och blåser ute, så mycket att flaggstången utanför mitt fönster ser ut att nästan kunna gå av. Detta skulle möjligtvis kunna betecknas som ett riktigt hundväder, men det är i sanning inget whippet- och italienarväder! På vintern ska det vara snö, vackert väder och vindstilla ... Varm o'boy, bra backar och en fårskinnsfäll att sitta på mellan åken ... Nästan lika härligt som en sommardag!