onsdag, december 31, 2008

Vad som har hänt - och inte - under 2008

Jag kommer inte ihåg om jag satte upp några direkta mål inför detta år. Det känns i alla fall som om det vi gjort under det här året är lika mycket som vissa hinner med under en halv livstid - på gott och ont. Det har varit ett spännande år, men jobbigt. Eftersom detta i första hand är en blogg för vad som händer hos oss på hund- och hästfronten koncentrerar jag mig på att sammanfatta dessa händelser.

Vi inledde året med att ledsaga vår kull med Jazz x Diva ut i livet hos sina nya familjer. Tre av valparna finns i Norge, och resten är spridda från Småland i söder till Västerbotten i norr. Vi behöll själva den svartvita tikvalpen Voice, men sålde henne inför vår flytt till Frösön i december, eftersom vi inte kommer att ha möjlighet att ha lika många hundar här. Flertalet av valparna har ställts ut (däribland Voice), och resultaten har mestadels varit bra med ett antal Hp, BIR och BIS-placeringar. Ett par av valparna har dessutom prövat på lure coursing och/eller whippetrace samt viltspår.

Vår flock utökades i mars med vår första italienska vinthund, Mannequin's Opal Olivia. Hon är en underbar liten hund, och även hon ställdes ut med ett flertal BIR samt BIS-placeringar samt prövade på lure coursing. I övrigt ställde vi ut tämligen sparsamt i år, men Smilla (Skyborne Amber-Attitude) fick i alla fall en BT-placering samt erhöll Svenska Whippetklubbens trippelpris för sina prestationer inom utställning, lure coursing och viltspår.

Under sommaren prövade vi på rundbanekapplöpning med Jazz och Smilla, vilket ledde till att jag tog tränarlicens, och båda hundarna licensierades senare under hösten. Det har varit roligt, lärorikt och ganska tidsödande att ta licenserna, men jag är ändå glad över att vi gjorde det. Såvitt jag vet finns det inga fler licenserade whippetar i Jämtland. Vår närmsta klubb och bana finns i Midlanda i Sundsvall, och vi har även åkt till Skellefteå ett par gånger.

Smilla och Jazz deltog i tre lure coursingprov, och det var också kul, trots långa resor och långa dagar.

I november föddes kennelns tredje valpkull: det blev åtta valpar med en jämn könsfördelning; tre är svartvita och fem fawnfärgade med vita tecken. Kombinationen är densamma som fjolårets. Nästa gång vi får valpar är det Smilla eller Olivia som ska bli mamma (Olivia dock under förutsättning att hennes utställningsresultat som junior och unghund kommer att vara bra).

Även på hästfronten hände en del. Vi har sålt vissa unghästar och behållit några, och vi har även behållit vår älskade Morris (Twyford Morgana), som i somras fick sitt sjätte föl. Detta stoföl, Skyborne Morning Light (e. Skyborne Lightning), finns också kvar i vår ägo. Flera av unghästarna har ställts ut med fin kritik, vilket bådar gott inför framtiden eftersom några av dem har en tänkt avelskarriär framför sig.

Vi fick två kullar med kattungar under sommaren, och alla fick bra hem. Våra tre vuxna katter fick även de flytta till nya hem innan vi flyttade själva, eftersom vi inte kan ha katterna inomhus då både Patrick och Simon är pälsdjursallergiker, och katters allergena ämnen är som de flesta vet mycket värre än hundars.

Det som jag planerat men inte hunnit göra, är att delta i viltspårprov med alla hundarna. Vi har dock kört lite spår hemma, och för hundarnas del har det ju ingen betydelse om det är "skarpt läge"/prov eller inte; de tycker att det är lika roligt ändå. En annan sak jag hade planerat, var en valpkull efter Smilla, men hon är bara tre år så det finns fortfarande tid till det. Jag tycker att hon är en närapå idealisk whippet, så det vore synd att inte avla vidare på hennes gener.

Något som tagit mycket tid i år, har varit vårt husbygge. Huset är fortfarande inte riktigt klart eftersom övervåningen inte är helt inredd ännu, men vi bor i alla fall här nu och trivs otroligt bra. Det är ett perfekt läge, bara några få kilometer från sta'n men ändå alldeles intill skogen med massor av promenadvägar och max 300 meter till Storsjön.

Inför 2009 önskar jag i första hand att tiden kommer att räcka till bättre, och att det blir färre viktiga beslut att fatta. Jag har ännu inte satt upp några mål för året, utan kommer att bestämma allteftersom året går vad som passar att göra.

Med detta önskar jag er ett GOTT NYTT ÅR!!!