fredag, september 04, 2009

Simskolestart, altanbygge och annat




Philip började på simskolan igen idag, ett snäpp "högre" förstås denna termin. Han tyckte att det var roligt att komma igång igen. Bilden ovan är tagen på hotellet vi var på för ett par veckor sedan; det är Philip som tar ett språng ut i vattnet. Häromdagen frågade han om inte Indra kan få byta dagis till det bredvid hans sexårs istället för där hon går nu, och när jag sa att det är närmare att hämta och lämna på hennes nuvarande dagis så föreslog han att han och Felix skulle göra det (jag tackade för erbjudandet men avböjde). Han är så glad och stolt över Indra och blir inte arg ens om hon har sönder hans legogrejor som han nyss byggt ihop.


Vi har köpt en till gräsklippare (fast det kanske jag redan har berättat), och jag har klippt gräsmattan ett par gånger med den nu. Vår åkgräsklippare är lite för tung för en nyanlagd gräsmatta, så den får jag vänta med att använda tills nästa år. Dessutom är det uppsamlare på den nya, vilket är rätt bra så här framåt slutet av sommaren så det inte blir liggande gammalt gräs på gräsmattan inför vintern.


Förra helgen köpte jag och hängde upp nya gardiner i köket, vardagsrummet nere och allrummet uppe och det blev riktigt bra. Lyckligtvis, med tanke på att det tog lite tid ... Extra lång tid tog det eftersom vi passade på att putsa fönstren samtidigt. Det behövdes verkligen, för det blev en himla skillnad!


Den här veckan har vi börjat bygga en altan på baksidan (blir nog klar veckan som kommer), samt tagit hit en snickarfirma som ska göra garderoben i vårt sovrum. Skjutdörrarna ska vi beställa, men själva inredningen måste göras på plats. Bara det blir bra så får det kosta vad det vill, känns det som just nu. En riktigt stor garderob där allt utrymme kan utnyttjas är värd en hel del.




Olivia är mitt i höglöpet och har förvandlats till ett vidrigt litet sexmonster som passar på att jucka på en likaledes löpande Smilla så fort Smilla ligger ner. Jag ids inte ens försöka få Olivia att sluta, för då skulle jag inte få göra annat. Dessutom vet jag ju att hon slutar med det om någon dag, så det är inte värt besväret. Hon är för övrigt riktigt smal och fin i kroppen nu efter att hon fick sluta äta obegränsat med juniorfoder tillsammans med Saga så nu har jag anmält henne till två utställningar senare i höst.



Saga har visat sig ha medfödda talanger för att bli en lydnadshund. Hon kommer alltid som ett skott på inkallning, och när jag försöker utställningsträna henne så söker hon allt som oftast ögonkontakt med mig när hon går bredvid mig, vilket dessvärre inte är det optimala när hon ska visas på utställning. Då ska ju hunden titta och vara riktad framåt och inte snett uppåt mot matte ... Extra konstigt och liksom snett blir det eftersom hon har ett så långt steg att hon måste vagga lite snett åt sidan just när hon ska titta på mig. Jag belönar inte ögonkontakten med godis eller beröm på grund av att det är utställningshund som jag har planerat att hon ska bli, men det är svårt att låta bli att kika tillbaka på henne ibland för att se vad hon gör, och det verkar vara en belöning i sig. Jaja, det ger sig väl så småningom - och annars får jag väl börja tävla i lydnad med henne istället! Hon fortsätter i alla fall att utvecklas jättefint. Men vet ni vad hon är rädd för? Jo, rådjur och älgar ... Detta förmodligen eftersom jag ju har vrålat NEJ!!! till de andra hundarna direkt de har visat minsta tillstymmelse till att sätta av efter något djur, så när hon ser ett rådjur stannar hon först till några sekunder och sedan vänder hon och springer tillbaka till mig snabbare än blixten! Rådjur har vi gott om runt oss så vi träffar på dem flera gånger varje dag, oftast på riktigt nära håll eftersom de är så orädda. Älgar ser vi inte lika ofta. Olivia skulle för övrigt aldrig få få för sig att springa efter något djur - hon tycks nog vara alldeles för ädel för att ägna sig åt sådana barbariska aktiviteter! ;)