Visar inlägg med etikett Skyborne Love To Keep You Warm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skyborne Love To Keep You Warm. Visa alla inlägg

söndag, juni 15, 2008

Jag gjorde bort mig igen, men det gick bra ändå ...

På den inofficiella utställningen i Berg idag KOM JAG FÖR SENT för valpbedömningen! Aaaarrggghhh! Hur kan man lyckas med något sådant? Jo, genom att läsa PM lite för dåligt. Valparna skulle dömas först av alla, men jag trodde att de skulle dömas först i respektive ras ... Med tanke på att whippetar och italienare går i grupp 10 skulle de gå nästan sist idag, trodde jag, och kom insläntrande ett par timmar efter att utställningen börjat. Therese L, som var en av arrangörerna och som dessutom äger Melody, upplyste mig lite snabbt om att valparna redan bedömts (vad besviken jag blev! Tur att jag bara åkt tio mil!), men hon var snäll och hjälpsam och såg till så att Voice och Olivia fick bedömas ändå. Det var ju ett helt gäng whippetvalpar anmälda idag, fem stycken, så Voice kunde förstås inte delta i konkurrensen eftersom BIR och BIM redan utsetts, men hon fick i alla fall Hp och jättefin kritik. Återkommer med den senare, när jag orkar.

Olivia fick också fin kritik och Hp samt BIR-valp och blev till sist BIS-4 (valpar 4-9 månader; vet ej hur många det var i BIS-ringen, men det var i alla fall några som inte blev placerade). Olivia visade sig jättefint i BIS-ringen, till skillnad mot hoppandet och galopperna under den första visningen ... Det var Olivias tredje BIS-placering på tre utställningar. Duktig hund!

Philip visade Olivia i barn med hund, och det gick fint tack vare köttbullen. ;)

Indra var också med (ja, inte i barn med hund, utan bara på utställningen) och båda barnen uppförde sig bra. Jag fick god hjälp av Philip med Indra och hundarna, och på slutet ryckte Therese och Mia in när Philip hade hittat ett par lekkompisar när jag skulle in i BIS-ringen. Tusen tack för hjälpen! Det är inte helt enkelt att åka själv med två småbarn och två glada valpar! Men de sov som klubbade på vägen hem, vill jag lova ...

Jag återkommer med lite mer om utställningen och kritiken senare idag eller imorgon.

lördag, maj 10, 2008

BIS 2 och BIS 4!

Olivias utställningsdebut. Svenska Vinthundsklubben nedre norra arrangerade en inofficiell utställning i Söderhamn med whippetuppfödaren Elisabet Janzon (kennel Wolf Tone) som domare.
Det var även Voices debut. Båda är fyra månader gamla.
Philip ställde upp som handler i BIS-ringen, eftersom båda våra valpar kom med till finalen. Jag hade tänkt att Patrick eller Felix skulle visa den ena hunden, men de ville inte medan däremot Philip anmälde sig som frivillig. Några av er minns säkert hur Philip brukar leka utställning hemma, så han tyckte förstås att det var spännande med "skarpt läge". Det var dock mycket nära att vi missade finalen, för vi passade på att åka in till Söderhamn för att äta lunch, samt åkte och checkade in i stugan vi hyrt, under tiden som alla hundar dömdes klart. Därför hann jag inte instruera Philip någonting alls på plats, och jag hann inte ens byta koppel på Voice innan det var dags att gå in i finalringen. Philip gjorde dock sitt bästa, och Olivia också (även om hon brukar trava snällare hemma, utan störning). Fina rosetter och fina priser fick vi med oss hem! Pipnallen blev raskt en favorit!
Här hjälper jag till lite att visa Olivia också - och skapar samtidigt en ny förklaring på begreppet "dubbelhandling". Hihi!
Strålande glada! Gladast var Philip, som med Olivia blev Best in show-2! Därmed slog han mig med Voice, som blev BIS-4 (valpar 4-6 månader).

Kritiken blev som följer (Olivia): Nätt och feminin tikvalp, vackert huvud, bra kropp, korrekt benstomme, bra svans, rör sig bra för åldern, trevligt temperament. Hp, BIR-valp, BIS-2.

Voice: Utmärkt feminin liten fröken, vackert huvud och uttryck, vackra mörka ögon, bra kropp och benstomme och vinklar, bra överlinje, rör sig bra för åldern men rullar svansen lite väl mycket. Hp, BIR-valp, BIS-4.

Det var tio whippetar med men bara en italienare, samt en massa hundar av andra raser förstås.

Vi har även fått reda på att Nikkis utställningsdebut i Nybro också gick superbra och även han fick mycket fin kritik. Han fick Hp och blev bästa hanvalp i sin klass. Återkommer med kritiken när vi kommit hem. Vi är fortfarande kvar i Söderhamn eftersom det är lure coursingprov i morgon.

Mysigt med minisemester och dessutom härligt väder!