Visar inlägg med etikett Mannequin's Opal Olivia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mannequin's Opal Olivia. Visa alla inlägg

tisdag, augusti 26, 2008

Olivia 8 months today!

Our precious Italian Greyhound, Olivia
Mannequin's Opal Olivia

Veckan har börjat bra. Simon har varit på ytterligare en fotbollsträning i Östersund, och Felix har fått reda på att hockeyträningen börjar om några dagar och att han får spela elgitarr på kulturskolan. Sebastian har ändrat sig lite hit och dit när det gäller inriktningen nu i höst, men har nu gjort sitt slutgiltiga val. Det finns ju lite fler alternativ nu än när jag gick i gymnasiet ... (Själv läste jag humanistisk, den halvklassiska varianten med latin, och roligast var nog när vi i latinklassen var till Italien i trean. Rom, Neapel, Pompeji ... Fantastiska minnen! Italia pulchra est! )

Idag gjorde vi ett besök på älgfarmen (www.moosegarden.com) i Orrviken utanför Östersund - egentligen stängt nu för säsongen. Ett ställe väl värt att besöka även för oss jämtar. Detta år har de sju helt tama älgkalvar och dessutom två älgtjurar och några kor. Älgkalvarna släpps inte ut i skogen framåt hösten, utan säljs till större reservat eller liknande utomlands - alltså inte till vanliga djurparker. Bra, tycker jag ...

tisdag, juli 01, 2008

Mannequin's Opal Olivia (our Italian Greyhound) and our children playing




I know that this weblog has plenty of visitors from all over the world - from different parts of Asia, Australia, the U.S., Russia et cetera, and I am really happy about that! Thus, I should write in English to make it possible for more people to understand everything, but I guess I will continue to write mainly in Swedish. However, from time to time I will write in English, too. The pictures I have taken today illustrate a part of our everyday life.

Today I would like to send a special greeting to Olivia's relatives around the world. It is not possible to write comments here, but if anyone would like to get in touch you are welcome to send me an e-mail: ursulaandersson@hotmail.com

The Swedish summer






måndag, juni 30, 2008

Trötta idag!

Olivia med resultatet från de tre senaste utställningarna. De första rosetterna hon fick har jag hunnit hänga upp, så de fick inte vara med på den här bilden. Jag ska försöka komma ihåg att visa dem senare någon gång, för de är jättefina! Idag har jag betalat 1650 kr i medlemsavgifter (SKK och Midlanda Hundkapp) och anmälningsavgifter (dubbelutställningen i Svenstavik). Jo, det kostar att vara med!
Kissekatterna tycker att det är skönt på bron. Tyvärr är det massor av knott och mygg här i år, så det är myggmedel som gäller för att man ska kunna vara ute.

Imorse gick vi tre kilometer med Olivia, och nu på eftermiddagen gick jag och Indra fyra kilometer med Voice. De vuxna hundarna får nog en vilodag; de har bara varit lösa på gården. Eller också cyklar jag en sväng med dem när Patrick kommit hem. Får se om jag har piggnat till tills dess.

lördag, juni 21, 2008

Midsommar 2008


Tillägnat min familj och våra vänner
=)

söndag, juni 15, 2008

Jag gjorde bort mig igen, men det gick bra ändå ...

På den inofficiella utställningen i Berg idag KOM JAG FÖR SENT för valpbedömningen! Aaaarrggghhh! Hur kan man lyckas med något sådant? Jo, genom att läsa PM lite för dåligt. Valparna skulle dömas först av alla, men jag trodde att de skulle dömas först i respektive ras ... Med tanke på att whippetar och italienare går i grupp 10 skulle de gå nästan sist idag, trodde jag, och kom insläntrande ett par timmar efter att utställningen börjat. Therese L, som var en av arrangörerna och som dessutom äger Melody, upplyste mig lite snabbt om att valparna redan bedömts (vad besviken jag blev! Tur att jag bara åkt tio mil!), men hon var snäll och hjälpsam och såg till så att Voice och Olivia fick bedömas ändå. Det var ju ett helt gäng whippetvalpar anmälda idag, fem stycken, så Voice kunde förstås inte delta i konkurrensen eftersom BIR och BIM redan utsetts, men hon fick i alla fall Hp och jättefin kritik. Återkommer med den senare, när jag orkar.

Olivia fick också fin kritik och Hp samt BIR-valp och blev till sist BIS-4 (valpar 4-9 månader; vet ej hur många det var i BIS-ringen, men det var i alla fall några som inte blev placerade). Olivia visade sig jättefint i BIS-ringen, till skillnad mot hoppandet och galopperna under den första visningen ... Det var Olivias tredje BIS-placering på tre utställningar. Duktig hund!

Philip visade Olivia i barn med hund, och det gick fint tack vare köttbullen. ;)

Indra var också med (ja, inte i barn med hund, utan bara på utställningen) och båda barnen uppförde sig bra. Jag fick god hjälp av Philip med Indra och hundarna, och på slutet ryckte Therese och Mia in när Philip hade hittat ett par lekkompisar när jag skulle in i BIS-ringen. Tusen tack för hjälpen! Det är inte helt enkelt att åka själv med två småbarn och två glada valpar! Men de sov som klubbade på vägen hem, vill jag lova ...

Jag återkommer med lite mer om utställningen och kritiken senare idag eller imorgon.

lördag, maj 10, 2008

BIS 2 och BIS 4!

Olivias utställningsdebut. Svenska Vinthundsklubben nedre norra arrangerade en inofficiell utställning i Söderhamn med whippetuppfödaren Elisabet Janzon (kennel Wolf Tone) som domare.
Det var även Voices debut. Båda är fyra månader gamla.
Philip ställde upp som handler i BIS-ringen, eftersom båda våra valpar kom med till finalen. Jag hade tänkt att Patrick eller Felix skulle visa den ena hunden, men de ville inte medan däremot Philip anmälde sig som frivillig. Några av er minns säkert hur Philip brukar leka utställning hemma, så han tyckte förstås att det var spännande med "skarpt läge". Det var dock mycket nära att vi missade finalen, för vi passade på att åka in till Söderhamn för att äta lunch, samt åkte och checkade in i stugan vi hyrt, under tiden som alla hundar dömdes klart. Därför hann jag inte instruera Philip någonting alls på plats, och jag hann inte ens byta koppel på Voice innan det var dags att gå in i finalringen. Philip gjorde dock sitt bästa, och Olivia också (även om hon brukar trava snällare hemma, utan störning). Fina rosetter och fina priser fick vi med oss hem! Pipnallen blev raskt en favorit!
Här hjälper jag till lite att visa Olivia också - och skapar samtidigt en ny förklaring på begreppet "dubbelhandling". Hihi!
Strålande glada! Gladast var Philip, som med Olivia blev Best in show-2! Därmed slog han mig med Voice, som blev BIS-4 (valpar 4-6 månader).

Kritiken blev som följer (Olivia): Nätt och feminin tikvalp, vackert huvud, bra kropp, korrekt benstomme, bra svans, rör sig bra för åldern, trevligt temperament. Hp, BIR-valp, BIS-2.

Voice: Utmärkt feminin liten fröken, vackert huvud och uttryck, vackra mörka ögon, bra kropp och benstomme och vinklar, bra överlinje, rör sig bra för åldern men rullar svansen lite väl mycket. Hp, BIR-valp, BIS-4.

Det var tio whippetar med men bara en italienare, samt en massa hundar av andra raser förstås.

Vi har även fått reda på att Nikkis utställningsdebut i Nybro också gick superbra och även han fick mycket fin kritik. Han fick Hp och blev bästa hanvalp i sin klass. Återkommer med kritiken när vi kommit hem. Vi är fortfarande kvar i Söderhamn eftersom det är lure coursingprov i morgon.

Mysigt med minisemester och dessutom härligt väder!

söndag, mars 16, 2008

Vår italienska!

Mannequin's Opal Olivia
e. NUCH SUCH Mannequin's Fantastic Fashion u. SUCH Wondoan Wromanza (imp. Australien)
Den här veckan slutade betydligt bättre än den började! Sebastian har fått komma hem från sjukhuset och efter det åkte jag, Patrick, Philip och Indra på en minisemester. Vi har varit till Tyskland och Danmark och dessutom har vi köpt en italiensk vinthundsvalp! Hon heter Mannequin's Opal Olivia och är ungefär jämngammal med våra valpar. Det är en otroligt charmig och pytteliten valp som ska få prova lyckan i utställningsringarna med början i sommar. För Philip är lyckan total eftersom han nu äntligen får ha en valp som definitivt inte ska säljas, och som dessutom kommer att få sitta i soffan även när den är vuxen. Jag återkommer med uppställningsbilder så småningom.
Tack, Hans Fuchs på Kennel Mannequin, för att vi fick köpa denna underbara lilla varelse!

Under vår resa hann vi dessutom hälsa på Sarah och Dennis i Skede. De föder upp jack russell, och medan vi var där höll faktiskt en tik på att valpa! Även om det blev en snabbvisit var det väldigt roligt att träffa dem igen. Mer om deras uppfödning finner ni på http://www.prex.se/