Visar inlägg med etikett Dog show. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dog show. Visa alla inlägg

måndag, maj 09, 2011

"Saga" is now Norwegian Champion! =)

Ch Play A While A Room With A View, "Saga", and my husband Patrick.




At the International Show in Kristiansand, Norway, two days ago, Ch Play A While A Room With A View won the certificate which qualified her for the title Norwegian Champion! Judge: Per Iversen, Norway. Saga was placed as BB 2. BOB: Ch Siprex Amelie Made for Librium.



This was Saga's second show this year, and her first show in Norway ever. Two months ago, she gained her Swedish Champion title. I am so proud of my Saga, which, by the way, means "fairytale" in Swedish ... :)

söndag, april 03, 2011

Gizas första utställning, och ny bild på Saga!

Play A While A Room With A View

"Saga"

Foto: Felix Andersson

I helgen har jag cyklat 10 respektive 13 kilometer (lördag/söndag) med Saga, Smilla och Hermione. Jättefint väder, särskilt idag! Bilden här ovan är tagen efter cyklingen, så ni får ha överseende med att hon inte är nytvättad! =) Det är bitvis väldigt blött på vägarna och därmed smutsigt pga sanden.



Igår debuterade lilla Giza (Skyborne Sign of Gold) på en inofficiell utställning på Frösön. Hon fick mycket fin kritik av domaren Patric Ragnarsson, och blev BIR- och BIG-valp. Giza är en italiensk vinthund med vår Olivia (Mannequin's Opal Olivia) som mamma. Giza föddes 31 juli 2010. Ägare: Jenny Stenbrand, Östersund.


Gizas kritik: "8 månader gammal. Välformat feminint långsträckt huvud med vackra ögon, välplacerade öron. Bra bett, kunde ha något kraftigare underkäke. Elegant hals. Harmoniska vinklar fram och bak. Korrekt välvd överlinje och typiskt fallande kors. Sirlig benstomme, fina tassar. Står korrekt med bakbenen i korrekt position under höftbenen. Fin svans. Bra päls och färg. Rör sig med bra stil och steg. Trevligt temperament. Välvisad."

Grattis Jenny och Giza!!!

måndag, mars 07, 2011

Play A While A Room With A View is now Swedish Champion!

"Saga" got her 3rd CC, became BOB and BIS-3 on Saturday, and she is now Swedish Champion! Judge: Robert Paust, USA. Hermione got her first CC, became BOS and and BIS-4 (intermediate class). Judge: John Rowton, Canada.

På Svenska Vinthundklubbens utställning i Boden i lördags fick Play a While A Room with a View, Saga, sitt tredje cert och blev därmed svensk utställningschampion, två veckor efter sin tvåårsdag! Dessutom blev hon Bäst i rasen (BIM blev snygge Undimoon Rocket to the Moon)! Domare: Robert Paust, USA. Saga avslutade sedan dagen med att bli BIS 3 för John Rowton, Kanada. För att vara korrekt ska jag tillägga att championatet inte är officiellt förrän det godkänts av SKK. Resultaten från utställningarna ska först vara inskickade av arrangören, och det har inte hunnit göras än.

Vår unga italienska, Yebelli's Hermione, fick sitt första cert och blev BIM (Bäst i motsatt kön; BIR blev Ch Northgate's Egoiste Exess) för John Rowton, och blev slutligen BIS-4 unghund för Robert Paust!

Stor lycka!!! Båda domarna var dessutom mycket trevliga och sympatiska, och jag skulle inte tveka att ställa ut för dem igen! (Jo, naturligtvis är det trevligare att ställa ut för domare som gillar ens hundar, men ibland kan även ett "dåligt" resultat kännas okej om domaren är förtroendeingivande, tycker jag.)

Sagas tidigare cert har hon fått av Bitte Ahrens, Sobers kennel, samt Anette Edlander. Samtliga tre cert är tagna på Svenska Vinthundklubbens utställningar.

Nu har vi sportlov, så förhoppningsvis hinner vi ta nya bilder på Saga och Hermione under de närmsta dagarna. Och jag vill dessutom passa på att tacka så jättemycket för alla gratulationer!

söndag, oktober 17, 2010

Boden och Bo Bengtsson

Även om det har hänt en hel del annat också den här veckan, vill jag ändå börja med att berätta om SVVK:s utställning i Boden igår, då Bo Bengtsson (Kennel Bohem) dömde whippetarna. För er som har lite kännedom om whippetar är naturligtvis en presentation av honom helt onödig, men för er andra kan jag tala om att han närmast kan beskrivas som en levande legend ... Han bor i Kalifornien och är både domare och uppfödare. Det är mycket sällan som han dömer i Sverige, så jag var ju bara tvungen att visa Saga för honom.

Och hur gick det då? Jo, hon fick Ck och blev tvåa i konkurrensen av sju i unghundsklassen men fick ingen BT-placering. Jag är väldigt glad över kritiken, för han tyckte att allt var utmärkt (rörelser, vinklar osv) förutom att hon var i lite lös kondition (tror hon blir stramare när hon blivit lite äldre) och att pälsen kunde vara bättre (hon har fått tunn päls på insidan av låren efter att hon fällde sommarpälsen, och det syns ju eftersom hon har så ljus päls och samtidigt mörkt pigment på skinnet). Bägge de sakerna går ju att förbättra, men benstomme, vinklar, rörelser osv är ju som de är ... Det var 61 anmälda whippetar.

Det innebär samtidigt att jag kan summera utställningsåret eftersom detta blev årets sista utställning för henne: 10 Ck, tre BT-placeringar varav ett BIM samt två cert. Nu ska jag vänta tills hon fyller två år innan jag ställer ut henne igen. Synd bara att det är en hel vinter kvar.

Har ni funderat över om det kommer att bli någon skillnad när utställningsbestämmelserna ändras nästa år? Själv gissar jag att det blir färre som kommer till såväl konkurrens- som Bästa hane-/tikklass. Men å andra sidan blir det ju färre placerade också, så det jämnar väl ut sig i slutänden ...

Annat som har hänt: Skyborne Heart of Gold (den helsvarta IG-hanen) har flyttat så långt söderut man kan komma i Sverige (jättetrevliga köpare!), och tikvalpen är tingad men ännu inte hämtad. Vi har några spekulanter på den kvarvarande hanvalpen, men än så länge är inget helt bestämt. Valparna blev elva veckor igår och sover fortfarande som stockar på nätterna men gillar när det är lite action på dagarna, förutom när de sover då, förstås.

Simon har varit iväg på en elitcup i fotboll. Hans lag förlorade finalen vid straffläggning efter att de spelat oavgjort under ordinare tid. Lite surt, men det var bra lag med från såväl Sverige som Norge och Finland, och det hade gått bra att spela trots att det var rätt kallt.

Jag har tränat dåligt i veckan, bara ett styrketräningspass och ett "pass" i badhuset (vi simmade en kilometer medan Philip var på simskolan) samt lite cykling och kortare promenader. Det är svårt att hinna med allt ... Garaget är i alla fall helt klart nu, med inkopplade lysrör och allt vad det nu var. Det blev bra - tur! :)

söndag, augusti 15, 2010

Sagas andra cert! :)

Yesterday Play A While A Room With A View got her second CC at the Swedish Sighthoundclub show in Umeå. She was placed as the second best bitch and finally BIS-3 (intermediate class). Judge: Anette Edlander.
Photos: Susanne Holst. (Thank you!)
Kritik: "Vackert feminint välskuret huvud med utmärkta proportioner, tunna fina öron, välmigmenterad, utmärkt hals och överlinje, välvinklad fram och bak. Rör sig mycket flott och marktäckande från sidan, parallellt upp och ner, flott silhuett, trevligt temperament, välpresenterad. BT-2, BIR-unghund, BIS-3 unghund."

Dessutom gjorde vår italienska Yebelli's Hermione sin debut som junior. Hon fick Hp av domaren William Buitenkamp, Belgien, och blev BIM-junior med Py's Nissardo som BIR-junior. Som ett litet tillägg kan jag nämna att han höll hårt i såväl Hp som CK, så jag är glad för lilltjejens resultat!

Hermiones kritik: "9 months old, lovely bitch with nice head and correct eyes. Good ear carriage, correct neck, nice angulations, for the age good depth of chest, sternum could be a little longer, correct coat, nice length of tail which is carried a little too high, correct movement". (Svansen höll hon ytterst lite för högt. Hon bär svansen helt perfekt i vanliga fall.)

Tack allihop för en jättehärlig utställning med underbart väder! Och grattis till alla andras framgångar!

söndag, augusti 08, 2010

Yebelli's Hermione BIS-4 i Svenstavik

Igår blev Hermione BIS-4 bland 6-9-månadersvalparna på Svenska Vinthundklubbens officiella utställning i Svenstavik. Det var åtta valpar med i BIS-ringen. Rasdomare var Knut Blütecher och BIS-domare Arne Foss. Detta var hennes sista utställning som valp, eftersom hon blev nio månader gammal just igår. Bland priserna hon fick var det ett fint täcke i precis lagom storlek!

Saga, Play A While A Room With A View, deltog både igår och idag (idag på en SKK-utställning på samma plats) och hon fick CK och blev placerad som 4 respektive reserv bland ett helt gäng (nio och tio) otroligt fina unghundstikar. Det var mellan 70 och 80 anmälda whippetar båda dagarna ... Domare var samma som ovan (Foss på lördagen och Blütecher på söndagen). Det var varmt och soligt mest hela tiden, och Indra och Philip hann bada en stund på badplatsen innan vi åkte hem.

Olivia och valparna mår bara bra. Vi längtar tills de öppnar ögonen och blir "riktiga" små hundar ... Det blir roligare att ta bilder på dem också då.

måndag, juli 19, 2010

Play A While A Room With A View BOS in Råneå

Saga blev BIM (Bäst i motsatt kön) vid Svenska Vinthundklubbens utställning i Råneå i lördags! Hon fick samtidigt sitt första cert. (Och jo, jag ser att jag inte ställt hennes bakben helt korrekt.) Det var 40 anmälda whippetar.

Jag och Saga, domaren Bitte Ahrens, Italien (Sobers) samt Mia Westerlund som visade Höglias Trollbunden .
Foton: Susanne Holst, Umeå. (Tack så jättemycket!)

Jag är så otroligt glad över att Bitte tyckte om Saga! Inte bara för att Saga därmed fick ett cert, utan även för att jag tycker att Bitte är en så bra domare. Jag har ställt ut andra whippetar för henne två gånger tidigare och har stor respekt för hennes åsikter. Som grädde på moset fick även Skyborne So What CK med strålande kritik, och blev andra bästa unghund. (Eventuellt lägger jag ut kritiken senare.) "Thure" ägs av Densie Johansson, Vännäs. Dessutom blev Hermione BIR-valp och BIS-2! Se tidigare inlägg.

Utställningen var för övrigt välarrangerad och jag kan varmt rekommendera denna utställning trots att den ligger ovanför Luleå (med andra ord långt bort för alla "sörlänningar"; själv hade jag bara 65 mil dit ...).

Yebelli's Hermione BIS-2 i Råneå




Hermione blev BIS-2 för valpar 6-9 månader vid Svenska Vinthundklubbens utställning i Råneå i lördags. Domare var Bitte Ahrens, Italien (Sobers). Istället för bilder från utställningen ser ni här bilder på Hermione och Indra, tagna igår. Hermione är drygt 8 månader gammal nu. Prisrosetterna för för övrigt otroligt vackra!

söndag, juni 13, 2010

Saga BT-3 i Vännäs!

Igår var jag till Vännäs på utställning. Saga fick återigen CK och blev placerad som tredje bästa tik! Hermione blev BIR-valp, men jag stannade inte till finalen. Domare var Rita Reyniers, Belgien. Hon var en ganska "hård" domare som delade ut ett antal tvåor under dagen, men samtidigt tyckte jag att hon var bra på att ge kritik och förklarade i de flesta fall varför hon dömde som hon gjorde. Dessutom mätte hon de flesta hundarna. Detta är kritiken på Saga och Hermione (jag har rättat ett par stavfel):

Play A While A Room With A View (Saga): Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "16 months. Correct bite. Nice pigment. Expressive head. Excellent forechest and brisket. Nice topline. Well angulation rear. Good feet in front and rear. She moves in harmony." CC quality, Best bitch-3.

Yebelli's Hermione: Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "7 months. Excellent type. Correct bite. Typical ears and tail. Lovely expression. Moves well." BOB-puppy.

Barnen har sommarlov, och Sebastian har tagit studenten. Jag ska lägga ut några nya bilder på barnen framöver. Själv har jag några arbetsdagar kvar innan jag får semester. Imorgon ska jag åka med mina kolleger till Trondheim och vara där i tre dagar. Tror det är första gången jag lämnar Indra mer än över dagen.

När det gäller Olivias eventuella dräktighet är det ännu för tidigt att säga något om hon har "tagit sig" eller inte ... Men vi hoppas förstås att det finns någon eller några små valpar där inne ... Smilla är ovanligt intresserad av Olivias kiss, så kanske, kanske är det ett tidigt tecken på att åtminstone hundarna kan känna lukten av dräktighetshormoner. (Annars kanske det beror på att hon har löpt så nyligt.)

tisdag, maj 25, 2010

Photos of Yebelli's Hermione (Italian Greyhound)

From the left: Py's Nissardo (BOS-puppy), the judge Christian Vantu and Yebelli's Hermione (BOB-puppy and BIS-4)
Hermione on the table. 6,5 months old.

BIS-4 (puppies 6-9 months old)

The photos belong to Hermione's breeder, Madeleine Hedlund (Yebelli's). Thank you!

söndag, maj 23, 2010

Nytt CK för Saga idag!

Även dagens domare, Hans Almgren, tyckte att Saga var värd ett CK, och hon blev dessutom bästa unghundstik med jättebra kritik. Ingen placering i BT. Men det var många vackra whippetar med, så det är väl inte så mycket att säga om det. Det var ingen av juniortikarna, och inte heller någon fler unghundstik, som fick CK, så han strödde inte direkt CK:na omkring sig (vilket förstås är rätt; det ska ju inte vara inflation i CK:n). 62 anmälda whippetar idag. Nu är det Vännäs nästa gång.

I fredags klippte jag gräsmattan för första gången i år, och veckan innan gödslade vi den, så nu börjar den se riktigt bra ut. Och löven har spruckit ut helt; det verkar bli sommar i år också!

söndag, augusti 10, 2008

Utställning och rundbana

Skyborne Love and Affection, "Theo", gjorde sin utställningsdebut idag på Svenska Whippetklubbens utställning i Umeå. Domare: Anna-Lena Bäckvall (Balzac). Theo blev bästa hanvalp i sin klass och fick fin kritik (återkommer med kritiken till veckan). Grattis!!!

Själv har jag varit på rundbanan i Midlanda. Jag samåkte med Anna J, som hade med sig sin härliga afghantik "Prillan", som kommer från kennel SoloMagic. Jazz och Smilla fick träna på starter ur startboxen, och det gick hyfsat. Annas afghan var med för andra gången och det gick bra, så nästa gång blir det startboxträning för henne också. Dessutom var det arbetsdag på rundbanan, så vi hjälpte till med ogräsrensning innan träningen började. Jag önskar att jag kunde åka oftare till rundbanan, men det är som sagt andra saker som också äger rum på söndagar. Kommande helg, till exempel, är det lure coursing, och förra helgen var det utställning. Jag kan verkligen rekommendera rundbaneträning, för det är roligt för såväl hundar som ägare. Även om man inte kommer så långt att hundarna tar licens så de får tävla, är det ändå en vettig aktivitet. (Fast jag hoppas ju fortfarande att både Jazz och Smilla får licens innan året är slut ...)

Tidigare under helgen har vi hälsat på hos goda vänner, som har ett sommarställe utanför Köping. Det var jättetrevligt, och barnen tyckte förstås också att det var kul! Sju av barnen sov över i samma stuga, och efter att ha ätit god mat, lekt, badat och bastat ägnade de en ganska stor del av natten åt att titta på film. Bilder kommer, men tills dess kan ni titta här: http://my.opera.com/Pia%20A/blog/ (Det måste vi göra om! Nästa gång är det vi som får bjuda er!)

lördag, augusti 02, 2008

Kallt och regnigt

var det i Svenstavik idag. Blä. Utställningsresultatet blev inte heller något att hurra över. Olivia blev för första gången utan Hp och slutade som andra bästa tikvalp (tre valpar och sex vuxna IG deltog; de flesta kom från Norge). Domare var Pirkko Konttinen, som även dömde whippetarna. Det var massor av whippetar som vanligt; många fina; många från Norge. Smilla fick en slät etta i bruksklassen trots bra kritik; jag vet inte varför hon inte fick något CK för jag iddes inte fråga. Jag hörde att domaren frågade ringsekreteraren om vad man kan dela ut i den här klassen, om man kunde ge Hp. Domaren mätte alla hundar och skickade ut några som var för stora trots att de var fina i övrigt. Innan domaren mätte Smilla, när jag ställt upp henne på bordet, så sa domaren något i stil med: "Ja men hon måste ju vara lagom storlek" (och jag tyckte att hon lät lite uppgiven) och Smilla mättes till 47 cm. Idealmankhöjden för tikar är ju 44-47 cm, men jag är övertygad om att de flesta snarare är 48-49 cm. Det finns i princip inga 44-centimeterswhippetar kvar längre - i varje fall inga man ser i utställningssammanhang. Efter att jag kommit hem mindes jag plötsligt att det var just den här domaren som dömde whippethanarna i Alfta i fjol, och då var hon också noga med storleken. Storleken och öronen. Hon gillar inte stora whippetar eller fladderöron. Jag kan ju berätta vad hon skrev om Smilla: "Bra huvud och öron, bra kropp, mkt välvinklad bak". Inget mer. Om Olivia skrev hon ungefär samma sak men la till bra päls och bra svans. Jag tror att jag har blivit bortskämd med utförliga kritiker, så jag önskar att hon skrivit mer - förklarat vad som inte var tillräckligt bra för CK på Smilla. Men skit samma. Det var väldigt få Hp och CK som delades ut överlag, även i valpklasserna; det var i princip bara klassvinnarna som fick det. (Smilla var ensam i bruksklassen, och domaren frågade om hon tävlar lure coursing eller rundbana. Jag tror jag gjorde bort mig som anmälde till bruksklass.)

Jag hade en trevlig dag ändå tack vare alla människor jag lärt känna på utställningarna. Egentligen är jag ganska less på själva "utställandet"; jag vet ju redan vad jag har i andra änden på snöret. Varken Smilla eller Olivia visade sig särskilt bra heller idag, så jag känner att jag får ta på mig skulden för det tämligen medelmåttiga resultatet. Olivia ville för övrigt inte bli mätt (hon hade inte alla fyra tassarna i bordet samtidigt), så jag berättade att hon är 33 cm. Jag kontrollmätte när jag kom hem också. Hon är ju ingen stor IG, så det är rätt uppenbart att hon håller sig inom måttgränserna. IG ska vara 32-38 cm; flertalet ligger vid den högre gränsen och det är inte så vanligt att de blir för små (för det ska de förstås inte heller vara; de är ju tillräckligt "bräckliga" som de är, och det är heller inte önskvärt att de får för tunn benstomme).

Vet ni vad jag skulle vilja göra imorgon, i stället för att åka tillbaka till Svenstavik på utställningsdag nr 2? Jo, åka till rundbanan i Midlanda. Om det regnar när jag vaknar så stänger jag av larmet och somnar om. Ifall inte Indra redan har vaknat, vill säga. Rundbaneträningen börjar inte förrän klockan två.

lördag, juni 28, 2008

Utställningsresultat från Hammarstrand

Vi var iväg på en liten (ca 100 hundar) inofficiell utställning i Hammarstrand idag. Arrangör var Ragunda Brukshundklubb. Domare för vinthundarna var Barbro Coldenberg. Voice fick Hp och blev BT-2 bland whippetvalparna, och Olivia Hp, BIR-valp och BIG-2 (BIG-1 en åttamånaders whippet från kennel Caramounts senaste kull; de valpar jag sett ur den kullen är jättefina). Olivia var mest intresserad av att gå och nosa i gräset idag. Hemma travar hon alltid helt perfekt, så det är väl bara att fortsätta träna på bortaplan. Första utställningen för henne där hon inte blivit BIS-placerad - fast hon är bäst ändå, fråga Philip! ;)

Kritik Voice: Bra huvud, mörka ögon, bra bett, bra överlinje, normalvinklad, bra benstomme, välkroppad för åldern, bra rörelser. Trevligt temperament och trevligt uppvisad.

Kritik Olivia: Vackert huvud med rastypiska detaljer; bra hals, rygg och kors, bra bröstdjup, normalvinklad, bra benstomme, parallella rörelser fram och bak. Trevligt temperament och trevligt uppvisad.

Uppdaterat på kvällen: Jag cyklade ca 10 km med Jazz och Smilla, och i mitten av cykelturen stannade vi och lekte på en sandstrand där det är nästan hur långgrunt som helst. Jazz springer gärna ut och hämtar pinnar i vattnet. Om han inte hittar pinnen kör han ner huvudet under vattnet och letar på botten i stället. Det ser väldigt roligt ut! Han är nog den enda hunden jag sett som "dyker" på det sättet, åtminstone när det är så pass djupt att han verkligen måste ha huvudet under ytan en ganska lång stund. Några kallsupar verkar han inte få heller, så han kan tydligen knepet att "täppa till" genom att låta bli att andas eller andas utåt (vilket säkert många hundar kan, ungefär som spädbarn).

Imorgon hoppas jag att det blir någorlunda varmt men molnigt, åtminstone på eftermiddagen.

söndag, juni 15, 2008

Jag gjorde bort mig igen, men det gick bra ändå ...

På den inofficiella utställningen i Berg idag KOM JAG FÖR SENT för valpbedömningen! Aaaarrggghhh! Hur kan man lyckas med något sådant? Jo, genom att läsa PM lite för dåligt. Valparna skulle dömas först av alla, men jag trodde att de skulle dömas först i respektive ras ... Med tanke på att whippetar och italienare går i grupp 10 skulle de gå nästan sist idag, trodde jag, och kom insläntrande ett par timmar efter att utställningen börjat. Therese L, som var en av arrangörerna och som dessutom äger Melody, upplyste mig lite snabbt om att valparna redan bedömts (vad besviken jag blev! Tur att jag bara åkt tio mil!), men hon var snäll och hjälpsam och såg till så att Voice och Olivia fick bedömas ändå. Det var ju ett helt gäng whippetvalpar anmälda idag, fem stycken, så Voice kunde förstås inte delta i konkurrensen eftersom BIR och BIM redan utsetts, men hon fick i alla fall Hp och jättefin kritik. Återkommer med den senare, när jag orkar.

Olivia fick också fin kritik och Hp samt BIR-valp och blev till sist BIS-4 (valpar 4-9 månader; vet ej hur många det var i BIS-ringen, men det var i alla fall några som inte blev placerade). Olivia visade sig jättefint i BIS-ringen, till skillnad mot hoppandet och galopperna under den första visningen ... Det var Olivias tredje BIS-placering på tre utställningar. Duktig hund!

Philip visade Olivia i barn med hund, och det gick fint tack vare köttbullen. ;)

Indra var också med (ja, inte i barn med hund, utan bara på utställningen) och båda barnen uppförde sig bra. Jag fick god hjälp av Philip med Indra och hundarna, och på slutet ryckte Therese och Mia in när Philip hade hittat ett par lekkompisar när jag skulle in i BIS-ringen. Tusen tack för hjälpen! Det är inte helt enkelt att åka själv med två småbarn och två glada valpar! Men de sov som klubbade på vägen hem, vill jag lova ...

Jag återkommer med lite mer om utställningen och kritiken senare idag eller imorgon.

tisdag, juni 03, 2008

Smilla kvalificerad för trippelpriset

Indra
Felix, Philip och Olivia vid vackra Djupskolavan i Lycksele

En kort sammanfattning av veckan vi varit på resande fot: Utställningsresultatet från SvVK norrbottens officiella i Råneå meddelade jag i förra inlägget och här kommer kritiken:
Olivia: "Liten glad valp. Utmärkta proportioner. Fint huvud. Mkt fina vinklar fram och bak. Bra benstomme. Bra rörelsetyp för åldern." 1 hp BIR-valp, BIS-3 valp. Domare: Göran Bodegård.
Voice: "Typ och helhetsintryck: utmärkt. Lovande; vackert huvud och uttryck, utmärkt hals, rygg och bröst, bra ben, ordinära vinklar, rör sig aningen underställt." 1 hp, BT-valp 2. Domare: Gunnar Norlin.
Min kommentar: Det duggregnade när vi kom fram till Råneå, och eftersom jag inte varit tillräckligt förutseende för att ta med mig täcken till hundarna lät jag bli att ta fram Voice ur hundburen förrän så sent som möjligt. Enligt PM skulle "vargarna" bedömas först, och jag räknade med att den bedömningen skulle ta ungefär en halvtimme. Men ack vad jag bedrog mig! Plötsligt ropade ringsekreteraren upp Voices nummer - först av alla! Det var bara att skynda sig in, med en whippetvalp som hade så mycket energi att hon studsade upp och ner hela tiden förutom när hon skulle stå uppställd. Helt hopplöst att få henne att trava! Domaren tyckte att båda valparna var påverkade av regnet, men att Voice var mer påverkad av det än den andra, så den gick först i konkurrensen. Voice är egentligen inte särskilt väderkänslig, men hon borde ha fått titta sig omkring längre i förväg än vad det blev eftersom hon var så sprallig. Anledningen till ändringen var för övrigt tydligen att en annan domare kallats in för att döma vargarna, eftersom den som skulle döma nu bjudits in att döma dem på världsutställningen, och då får de inte ha dömt samma ras på ett visst tag innan.
Dagen efter var det lure coursingprov utanför Piteå, och både Jazz och Smilla gjorde godkända lopp så nu är Smilla kvalificerad för whippetklubbens trippelpris! Hon har CK på utställning, godkänt anlagsprov i viltspår och två godkända lure coursingprov. Det var två finska domare som dömde på det här provet, och jag var lite konfunderad över poängen de delade ut, men så är det väl med bedömningssporter ... Jazz lottades att springa det andra loppet som ensamhund i och med att det var ojämnt antal deltagare, och han fick bättre poäng i det loppet än i det första loppet trots att det första loppet såg ut att vara mycket bättre. Smilla gjorde ett halvdant förstalopp fast fick bra poäng, och ett bättre andralopp med sämre poäng. Jag måste faktiskt erkänna att jag skulle ha dömt helt tvärtom. Smilla fick bäst sammanlagt resultat av de två och kom på plats 9.
Jag skriver mer en annan dag och ska lägga ut några fler bilder också. Vi har i alla fall haft en jättetrevlig vecka! Detta trots besök på akuten med några stygn på Felix fot, och ytterligare några stygn på Sebastian - båda hade klivit på något vasst i samband med utomhusbad (fast med fyra dagars mellanrum och i två olika sjöar). Stackarna. Tur det inte är lika dyrt hos läkarna som hos veterinären - då skulle man ha blivit ruinerad med så många barn. Haha!

lördag, maj 10, 2008

BIS 2 och BIS 4!

Olivias utställningsdebut. Svenska Vinthundsklubben nedre norra arrangerade en inofficiell utställning i Söderhamn med whippetuppfödaren Elisabet Janzon (kennel Wolf Tone) som domare.
Det var även Voices debut. Båda är fyra månader gamla.
Philip ställde upp som handler i BIS-ringen, eftersom båda våra valpar kom med till finalen. Jag hade tänkt att Patrick eller Felix skulle visa den ena hunden, men de ville inte medan däremot Philip anmälde sig som frivillig. Några av er minns säkert hur Philip brukar leka utställning hemma, så han tyckte förstås att det var spännande med "skarpt läge". Det var dock mycket nära att vi missade finalen, för vi passade på att åka in till Söderhamn för att äta lunch, samt åkte och checkade in i stugan vi hyrt, under tiden som alla hundar dömdes klart. Därför hann jag inte instruera Philip någonting alls på plats, och jag hann inte ens byta koppel på Voice innan det var dags att gå in i finalringen. Philip gjorde dock sitt bästa, och Olivia också (även om hon brukar trava snällare hemma, utan störning). Fina rosetter och fina priser fick vi med oss hem! Pipnallen blev raskt en favorit!
Här hjälper jag till lite att visa Olivia också - och skapar samtidigt en ny förklaring på begreppet "dubbelhandling". Hihi!
Strålande glada! Gladast var Philip, som med Olivia blev Best in show-2! Därmed slog han mig med Voice, som blev BIS-4 (valpar 4-6 månader).

Kritiken blev som följer (Olivia): Nätt och feminin tikvalp, vackert huvud, bra kropp, korrekt benstomme, bra svans, rör sig bra för åldern, trevligt temperament. Hp, BIR-valp, BIS-2.

Voice: Utmärkt feminin liten fröken, vackert huvud och uttryck, vackra mörka ögon, bra kropp och benstomme och vinklar, bra överlinje, rör sig bra för åldern men rullar svansen lite väl mycket. Hp, BIR-valp, BIS-4.

Det var tio whippetar med men bara en italienare, samt en massa hundar av andra raser förstås.

Vi har även fått reda på att Nikkis utställningsdebut i Nybro också gick superbra och även han fick mycket fin kritik. Han fick Hp och blev bästa hanvalp i sin klass. Återkommer med kritiken när vi kommit hem. Vi är fortfarande kvar i Söderhamn eftersom det är lure coursingprov i morgon.

Mysigt med minisemester och dessutom härligt väder!