söndag, mars 19, 2006

Dagen efter ...

Nu har det gått ett dygn efter utställningen, och min hjärna har börjat sortera intrycken därifrån. Jag blev så glad över Smillas kritik och placering (BIR-valp) att det var som att vinna högsta vinsten. Min lilla tjej på en internationell utställning ... Jag som inte ens tänkt ta med henne dit! Jag hade egentligen anmält Dio, eftersom jag tyckte att han såg bäst ut av de två, men hann byta till Smilla i och med att Dio såldes. De andra valparna var fina, tycker jag, och mycket mer "färdiga" i och med att de var äldre än henne. Klassen var för valpar 6-9 månader, och hon fyllde sex månader den 7 mars. Det var sex tikvalpar och två hanvalpar med. Smilla stod rätt snällt på bordet, men när vi gick fram och tillbaka så hoppade hon ett par gånger efter min hand, eftersom hon trodde att jag hade godis kvar. Det ska jag försöka träna bort inför nästa utställning. Jag åker nog på ett par inofficiella utställningar med henne i april, för att vi ska hinna få mer rutin före nästa SKK-utställning. Dessutom blev hon så fruktansvärt trött på slutet av dagen i går, och jag hoppas att det är en vanesak för henne att lyckas ladda om ifall hon går till någon fler final.
Andra minnen jag fick från dagen: Det var roligt att det gick så bra för Smillas kusin Fendi (CK och vinnande juniortik samt BT-3), och jag gladdes också åt Hjortronblommas Itsy-Bitsys cert och placering som näst bästa tik. Jag vet inte hur många gånger jag besökte den kennelns hemsida när valparna i I-kullen var små. Valparna var jättefina, men jag skulle ju inte ha någon fler hund då ... Att se hur vacker Itsy-Bitsy är i verkligheten var roligt! Mycket vacker är även den vinnande tiken tillika BIR, Ch Burnt Sienna Kaanapali.
Med Diva ska jag träna så att hon inte går brett bak när hon går i koppel. Hon rör sig nämligen helt korrekt när hon går lös ... Jag tror att hon tycker att jag bromsar henne med kopplet, trots att hon ju går så snällt utan att dra. Kanske använder jag fel tempo i ringen. Det var första gången hon inte fick Hp på en utställning, och det var ju lite trist förstås. Nu blev hon placerad som reserv i klassen bakom fyra (!) juniortikar med CK. Nej, nu är det läggdags för Philip. Jag skriver mer någon annan dag.