måndag, december 03, 2007

Utmaning

Smilla har blivit utmanad av Fendi (www.sommarhagens.se). Utmaningen går ut på att man ska berätta sex ovanliga eller speciella saker om sig själv och sedan skicka utmaningen vidare till sex andra hundar. Jag antar i alla fall den första delen av utmaningen, så får vi se sedan om jag kan komma på sex andra hundar som inte redan har blivit utmanade av någon annan ...

1. Smilla är whippetvärldens svar på Patrik Sjöberg (när han enbart var känd som höjdhoppare, vill säga)! Hon var den i kullen som var snabbast med att hoppa över valphagen, och hon studsar enkelt över 160 cm från stillastående. Högre har jag inte testat, men jag kan tänka mig att hon skulle klara uppåt två meter om hon hade lust ...

2. Smilla är livrädd för hästar efter att ha blivit sparkad som valp, och det skulle inte falla henne in att gå in i hagarna eller boxarna. Före sparken for hon runt som ett torrt skinn runt hästarnas ben, så det kanske var tur att hon blev skrämd.

3. Smilla är en riktig mattehund. Detta syns tydligast på utställningarna, för när jag ska in i ringen med någon annan hund så försöker hon komma lös för att springa efter mig. Dessutom låter hon! Fast jag har faktiskt inte klurat ut om det är så att hon lärt sig att det är roligt att vara inne i ringen med matte, för då får man kladdiga köttbullar (till domarnas fasa ... när man ska skaka hand), eftersom hon aldrig gör så annars. Hon är snäll att lämna hemma osv.

4. Näst efter matte är det barn som är Smillas favoriter. Hon har aldrig någonsin vare sig morrat eller sagt ifrån på något annat sätt (eller gått undan) när barnen lekt med henne - inte ens när det egentligen varit befogat ... Hon älskar dem förbehållslöst, och det har alltid varit jag som fått sätta gränserna för lekarna.

5. Smilla fullkomligt avskyr att gå ut när det är dåligt väder. Då stretchar hon i evigheter i hallen tills jag får fösa ut henne. Detta är väl ett ganska typiskt whippetbeteende, men lite lustigt ser det i alla fall ut.

6. Smilla har ett väldigt lustigt sätt att springa när hon leker. Hon har liksom framtassarna för högt upp när hon galopperar ... Ungefär som småvalpar kan ha, men Smilla är ändå över två år gammal. Fast hon är faktiskt fortfarande lika barnslig som en liten valp, så det kanske har med det att göra ... Jag undrar när vinthundsvärdigheten kommer?