fredag, april 24, 2009

Soleil 5 months

Skyborne All Summer Long


The pictures belong to her owner (Pia Fernqvist, kennel Khemosabi)


Jag vill återigen tacka för rapporterna och bilderna som jag får från alla valpägare! Tusen tack!


Här hemma har vi börjat komma in i rutinerna igen efter påsklovet. Valpen, som vi kallar Saga, anpassade sig efter våra vanor på en gång. Hon sover hela nätterna och äter bra. För enkelhetens skull har jag börjat övergå från Purina Pro Plan, som hon åt hos uppfödaren, till Royal Canin medium junior, eftersom hon då kommer att kunna äta med de andra. Jag ger egentligen Royal Canin adult till de vuxna, men de kan lika gärna få juniorfodret men i lite mindre mängd.


Olivia har tagit sig an valpens lek och fostran med liv och lust! Hon har ju vanan inne sedan våra egna valpar, och eftersom hon är så lekfull och samtidigt liten så kan hon och valpen busa alldeles lagom mycket inne. Något whippetrace vill jag inte ha inomhus, så de vuxna whipparna får bara springa utomhus.
Jag har väl berättat att vi har massor av rådjur här på Frösön, och de betar ända in mot vår tomt. På själva tomten finns det inget att äta än så länge ... När jag går ut med hundarna kontrollerar jag noga att det inte finns några rådjur i närheten innan jag släpper whippetarna lösa, för även om jag vet att de inte skulle orsaka den minsta skada på något rådjur så vet ju inte andra människor det. Hur som helst: Häromdagen missade jag två rådjur som stod bara ett tiotal meter från oss, men Smilla upptäckte dem när de började skutta iväg. De flesta whippetar är ganska svåra att få att avbryta en jakt när den väl har börjat - man måste bryta före det första galoppsprånget - men trots att Smilla hann ta minst två språng innan jag vrålade "nej!" tvärstannade hon och kom genast tillbaka till mig. Duktigt va! Och i morse, när jag gick en morgonpromenad med henne, skuttade det ett rådjur över vägen bara några meter framför oss och hon gjorde inte den minsta ansats att springa efter. Det känns som om hennes jaktinstinkt faktiskt inte har triggats av alla rådjur utan snarast tvärtom: hon har nästan ledsnat på dem.
I helgen ska jag försöka få till en uppställningsbild av Saga. Hon är en jättefin valp, faktiskt ännu finare än jag vågat hoppas på, och hon har de bästa rörelser jag sett på en whippetvalp!