lördag, mars 20, 2010

Första utställningen för Hermione!

Our precious Italian greyhound Yebelli's Hermione made her show debut today, and she became Best of Breed puppy with an excellent critique. She really enjoyed her day!

Hermione fick göra sin utställningsdebut här på Frösön, när Jämtland-Härjedalens kennelklubb arrangerade en inofficiell utställning idag. Hermione var ensam italienare, och blev BIR-valp och BIG-2 efter söta whippeten Macawe Mulan, som Lena Robertsson (kennel Caramount) har köpt. (Grattis till en fin valp, Lena, och jag hoppas det gick bra i finalen!)

Hermione tyckte att det var väldigt skojigt med alla hundar och människor, vilket jag är glad för! Hennes kritik blev som följer: "4,5 mån tik, som ger ett mycket feminint helhetsintryck, vackert välformat huvud, korrekta öron, vackra ögon, vackert uttryck, härlig hals och överlinje, välutvecklad bröstkorg för åldern, passande benstomme, välvinklat bakställ, rör sig med bra steg från sidan, parallellt fram och bak. Trevligt temperament. Välvisad." Domare: Michael Johansson.

Annars var utställningsdagens behållning för mig samtalen med de trevliga människor som följer med sina hundar till allehanda aktiviteter! Ett gäng vackra vinthundar fick jag naturligtvis se, varav de flesta (som vanligt) var whippetar. Däremot stannade jag inte kvar till BIS-finalen (BIG gick direkt efter att varje grupp var avslutad) eftersom det var vackert väder och jag ville ägna resten av dagen åt familjen och våra andra hundar. Jag visade ingen fler hund på utställningen, eftersom jag ville passa på att låta Hermione få all min uppmärksamhet när det var första utställningen. Saga började för övrigt löpa i tisdags, drygt 13 månader gammal. Hon har inte hittat på några dumheter utan är som vanligt, förutom att hon markeringskissar någon gång när vi är ute och går - något hon aldrig gör annars. Jag hade hoppats att Olivia och Smilla också skulle börja löpa nu, men det verkar dra ut på tiden ... Suck.

Sebastian har suttit som hårmodell för ett känt företag under veckan efter att ha blivit "castad" (undrar om man säger så) via Facebook: någon hade sett bilder på honom och kontaktat honom. Jo, det är ju inte bara hans mamma som tycker att han är snygg! ;) (Jag antar att alla mammor tycker att deras egna barn är fina.) Hans skador i ansiktet efter misshandeln är nästan borta nu ...

Simon är i trakterna kring Stockholm i helgen för att spela fotboll. Han har blivit inlånad som målvakt av IFK Östersund så han har nog skaffat sig ett gott rykte under året vi bott här. Han spelar ju vanligtvis för ÖFK, och är dessutom med i distriktslaget. Roligt för honom att få en sådan förfrågan, och dessutom från ett lag med äldre spelare ... Nu hoppas vi att det går bra för honom (och laget) också - men framförallt att han har kul! Jag vet att jag ofta skriver att saker är/ska vara roliga osv, men det är faktiskt så jag tänker också: Det gäller att göra saker man tycker om, så ofta som möjligt, och gärna tillsammans med människor man gillar! (Själv har jag nog en ganska allvarlig "grundsinnesstämning", så jag måste liksom balansera upp den med roligheter ... Något jag lärt mig och utvecklat genom åren. Men jag har fortfarande svårt för "påhittade" eller konstlade roligheter såsom komedier och buskisteater. Det blir bara too much.)

Uppdaterat kl. 21.30: Laget vann den första matchen med 3-2!