måndag, april 26, 2010

No more hörntänder!

När valparna kommer upp i den åldern att de har tappat de flesta små pirayatänderna och bara hörntänderna är kvar, börjar jag alltid bli lite orolig. Tänk om ... Ni vet, om man måste åka till veterinären och söva valpen för att ta bort de där sista tjuriga tänderna. Inte för att det är så väldigt hemskt att bli av med någon tusenlapp "i onödan", utan mer för att sövning innebär en viss risk för valpen, och dessutom är det ett himla bestyr att få till en veterinärtid som passar just när man själv har möjlighet utan att dessutom behöva ta ledigt en hel dag från jobbet. (Då måste nämligen någon annan vikariera i mitt ställe, och så många lärare är vi inte på skolan.)

Hermione är 5,5 månader gammal nu, och de nya hörntänderna hade redan kommit upp - bredvid de gamla ... Jag har försökt rucka lite på hörntänderna, men de har suttit rätt hårt, och jag har inte velat "jäklas" något inne i munnen på henne precis inför utställningen i lördags, eftersom många domare vill se hundens bett, och då kan det förstås vara lämpligt om hunden inte tycker att det är obehagligt att bli undersökt i munnen.

Men nu har utställningen passerat ... Jag granskade min sekatör tidigare i kväll och såg att det i gummihandtagen fanns ett litet hål, alldeles lämpligt stort för en liten hörntand. Ett liten knyck, och så var hörntänderna väck! Hermione brydde sig inte ens! :)

Jag måste passa på att berätta om ytterligare en utställningsframgång från den gångna helgen: Skyborne Queen of Hearts, "Skippy", fick CK på en utställning i Norge (minns ej namnet på domaren). Grattis! Själv har jag anmält några av hundarna till utställningarna i Sundsvall i maj, och jag såg häromdagen att det är fler än 60 anmälda whippetar den ena dagen ... Den andra dagen vet jag inte än eftersom anmälningstiden inte har gått ut. Det börjar vara en hel del italienare med också. I Skellefteå tror jag det var åtta italienare varav två valpar. BIM-valp blev Anna Johanssons jättesöta Qvickelyckans Ross, som sov som en stock mest hela dagen. Hermione sov nog inte en sekund, förutom i bilen ... Det vore ju dumt att missa något roligt! Hon är en mycket snäll och "mogen" valp, som äter bra och är frisk och glad. (Jag köpte förresten ytterligare ett halsband och ett till koppel till italienarna idag!)