tisdag, november 17, 2009

Min egen variant av LCHF

Det här året har det pratats och skrivits mycket om LCHF (Low Carb High Fat), och eftersom det ligger en hel del i linje med mina tidigare tankar kring mat, bestämde jag mig i slutet av sommaren för att pröva att äta enligt det konceptet. Inte för att gå ner i vikt, med andra ord.

Det var svårare än jag trodde att lista ut vad man egentligen kunde äta, om man ska hålla sig till livsmedel som innehåller maximalt 5 gram kolhydrater per hundra gram. Att helt ta bort kolhydraterna var jag inte intresserad av, och jag ville heller inte äta stora mängder fett. Jag trodde att man kan äta t.ex. melon och vindruvor, men insåg snart att de innehåller både för mycket och för snabba kolhydrater. Min mat består nu till största delen av så "rena" livsmedel som möjligt: ägg, kött, kyckling, fisk, mjölkprodukter, avokado, nötter samt grönsaker och bär, och ibland någon frukt. Efter de första månadernas ganska strikta kosthållning har jag börjat äta lite mer kolhydrater bara för att det är enklare i många sammanhang. Fortfarande undviker jag t.ex. pasta, ris, potatis, bröd och socker. Däremot fuskar jag när det gäller godisätande ... Fast det gör jag med gott samvete, och jag äter i första hand choklad - dessutom inte i några större mängder.

Under de första två veckorna gick jag ner några kilo i vikt, och jag minskade i storlek på byxor på bara några dagar. Vikten har inte ändrats sedan dess, men jag är nöjd med min vikt och har inte för avsikt att bli smalare. De första veckorna kände jag mig väldigt matt, och det var svårt att träna ordentligt. Detta har dock ändrats, och nu går det hur bra som helst att både styrketräna och springa, och uthålligheten har snarast förbättrats. (För övrigt går jag ju mycket med hundarna i skogen - åtskilliga timmar varje vecka blir det - men det är ju inget nytt och har inte i sig bidragit till att min form och kondition har förbättrats.)

Man kan alltså både träna och leva som vanligt om man skär ner ordentligt på kolhydraterna, och dessutom mår åtminstone jag bra av det. Jag tror emellertid att de som har mest att tjäna på att gå över till LCHF är de som har diabetes, eller de som är rejält överviktiga. Någon snabbantningsmetod är det inte.