söndag, november 15, 2009

Veckan som gått, vecka 46


Vad tror ni om den här badrumslampan från Markslöjd?

Som jag tidigare har berättat, har vi flera projekt kvar när det gäller huset. Ett av projekten är nu så gott som avklarat: badrummet på nedervåningen är helt omgjort med nya våtrumsmattor, ny kommod (Vedum Flow) och spegel med inbyggd belysning (även den från Vedum). Det enda som återstår att byta ut nu är blandaren, som är beställd men ännu inte har kommit, samt att vi ska köpa en finare taklampa. Det kändes nästan lite fånigt att göra om badrummet, som inte ens är elva månader gammalt, men det blev ett helt annat rum och mycket mer ombonat än det var förut.

Bastun är också påbörjad, och vi har beställt bastupanel (asp) som kommer till veckan. Vi trodde att det skulle finnas sådant på lager någonstans här i sta'n, men det fanns tyvärr bara gran och det vill vi inte ha ... (Jag gillar inte kvistar och att färgen blir ful efter några år.) Skjutdörrarna till garderoben i sovrummet kommer inom några dagar. Det var några veckors leveranstid på dem också. Allt tar längre tid än man tror!

Philip har påbörjat sin tredje simskola. Han är jätteduktig och klarar allt på en gång! Han hoppar och simmar på "det djupa" och tycker att det är enkelt och roligt.

Jag mätte tre av hundarna igår. Smilla är 48 cm (det visste jag redan men mätte ändå), Saga är 46,5 och Olivia 32. Italienare får vara mellan 32 och 38 cm. Vi går långa promenader varje dag, oavsett väder och vind. Den enda som "slipper" ibland är Olivia, som inte uppskattar när det är riktigt dåligt väder. Då kurar hon hellre under ett täcke!

Nästan hela familjen har vaccinerats mot svininfluensan. Det var ett ganska lätt val, tycker jag, eftersom vi umgås med så många människor både på jobbet/skolan och privat. Jag är inte ett dugg rädd för att få svininfluensan själv (jag blir så gott som aldrig sjuk), men av ren omtanke om de människor som av en eller annan anledning inte kan vaccineras (till exempel spädbarn och människor med vissa sjukdomar) så anser jag att det minsta man kan göra är att minimera risken att smitta någon annan människa. Annars vore man rätt egoistisk ... Fast var och en gör naturligtvis som han/hon vill, och jag tycker inte ens att man behöver förklara varför man väljer det ena eller andra alternativet.