torsdag, september 20, 2007

Kort uppdatering

På häst- och hundfronten händer det inte så mycket just nu, så det har inte känts aktuellt med någon uppdatering på ett tag. Igår bytte jag hage till Morris och Magi. Nu syns verkligen släktskapet mellan Magi och Jarrah, även om deras huvuden skiljer sig åt. Vi utfodrar hästarna med hösilage, men det finns lite gräs kvar också så hästarna äter inte så mycket från balarna ännu. Hundarna har haft en lugn höst utan utställningar sedan början av augusti, och inte har vi åkt på någon lure coursing heller. Jag går mest och väntar på att någon av tikarna ska börja löpa. Smilla löper nog inte förrän i november, och Diva har bara löpt en gång trots att hon är drygt 2,5 år, så med henne har jag ingen aning om när hon kan tänkas löpa nästa gång. De ägnar fortfarande en hel del tid åt att fånga näbbmöss och åkersorkar, och det gör katterna också. Vi har kvar två kattungar: den cremefärgade Plexus och den röda Findus. Findus tingades egentligen tidigt i somras, men när han väl skulle hämtas hörde inte köparen av sig, så nu har jag bestämt att han blir kvar hos oss. Barnen har älskat honom från första stund och han är en helt underbar liten katt ... Dessutom har han och Plexus så roligt tillsammans, precis som deras mammor hade när de var små.

Vi ska köpa en till bil, en kombi, som jag ska kunna ha när jag har med mig hundarna i bilen. Patrick är nämligen inte så förtjust i tanken att börja ha hundarna i grandisen, eftersom den är ny. Vi har ägnat lite tid åt att hitta rätt bil, vilket inte är det lättaste, för vi vill dessutom att den ska gå att dra både hästtransporten och husvagnen med, vilket utesluter en hel del bilmodeller om man vill köra lagligt. Och det vill man ju ... Jag är rädd om mitt körkort; skulle inte klara mig utan med tanke på hur mycket jag kör varje dag. Behöver köra, dessutom, för det är inte någon nöjesåkning det är fråga om. Förutom till utställningarna då, förstås.

Patrick har jobbat jättemycket den senaste tiden, vilket samtidigt innebär att vi inte kan träna så mycket som vi skulle vilja. Även om jag är föräldraledig så är det inte så enkelt att ha med sig en liten bäbis på gymmet. Ofta är hon vaken nästan hela tiden när vi är där, för hon vaknar så lätt av ljuden från hantlar och skivstänger även om vi försöker vara tysta. Att träna på kvällstid, när det är många andra där, är bara att glömma ... Folk är inte direkt duktiga på att ta hänsyn till att man har med sig småbarn, och även om bäbisen är vaken vill jag inte att hon ska utsättas för sådana ljud som det blir om folk till exempel släpper hantlarna i golvet.

Bäbisen har för övrigt blivit en riktig liten knubbis nu med dubbelhaka och allt. Hon är riktigt stadig när man håller i henne, och huvudet håller hon helt själv. Jag ser fram emot när hon kan sitta själv, för det blir mycket bärande nu för att hon ska kunna vara med och titta överallt. Just nu ligger hon i soffan och sover och är så där söt som bara bäbisar kan vara, helt avslappnad ...