söndag, maj 03, 2009

Grattis Thure och Mira!

På Svenska Vinthundklubbens officiella utställning i Skellefteå igår blev "Thure" (Skyborne So What) BIR-valp och BIS-2 i klassen 4-6 månader. Kritik: Välkonstruerad valp med bra benstomme och substans. Maskulint huvud med bra uttryck. Tillräcklig hals. Harmonisk överlinje. Kunde önska aningen längre ländparti. Djup bröstkorg och välutv förbröst.Välvinklad fram o bak. Utm kondition. Rör sig parallellt för åldern o med tillräcklig steglängd. Hp. Domare: Björg Foss (Xploring whippets) Norge
Återigen ett stort grattis från oss till Thure och hans ägare, Densie Johansson!

På samma utställning gjorde "Mira" (Play A While Tiimari) sin debut i officiell klass och blev BIR med cert (!) och därefter BIS-5! Grattis Sussie och Mira till ett fantastiskt resultat! För er som vill veta släktskapet mellan vår Saga och Mira, kan jag berätta att de är kusiner. Miras mamma "Juni" (Play A While Late Red Autumnhop Ale) är syster med Sagas pappa. Jag såg Juni första gången när hon gick i valpklass, och hon var redan då den av alla whippetar jag någonsin sett som har det allra vackraste uttrycket. I Junis första (och hittills enda) kull är det redan två certvinnare.

Själva har vi tagit det lugnt i helgen. Både människor och hundar har varit ute mest hela dagarna. Saga har fått följa med på sina första skogspromenader (lös), gått i koppel på tomten samt blivit kloklippt och tvättad, och nu ligger hon och sover som en stock. Hennes stora intresse när hon är ute är att hämta pinnar som hon ligger och gnager på. Hon är inte så noga med var hon lägger sig, det kan lika gärna vara direkt på gruset som på en fårskinnsfäll.

Simon har spelat match mot Mörsil/Alsen, och ÖFK vann med 12-1, tror jag det var. Jag tog några kort, men de blev lite tråkiga eftersom bollen mest befann sig på den andra planhalvan. Kanske lägger jag ut någon bild ändå imorgon. Jag har fått jättefina bilder av "Mess" också, och lägger ut dem snart.