lördag, april 22, 2006

Fölningarna närmar sig!

Idag har det varit en sån där perfekt dag som man kan leva länge på. Solen sken, och barnen monterade ihop studsmattan efter vinterförvaringen. Sedan tillbringade de åtskilliga timmar där tillsammans med sina kompisar. Hundarna hjälptes åt med att fånga en mus bredvid husväggen, och den hade de mycket roligt med, trots att den ju inte rörde sig särskilt länge. Jag och Patrick tog en jäääättelång promenad med hundarna i skogen; lite längre än beräknat till och med, eftersom vi inte följde någon stig förutom i början.

Framåt kvällen longerade jag Diskett. Jag har inte ridit henne under vintern, så jag ska sätta igång henne lite försiktigt nu. Skyline har fyllt på sitt juver lite väl snabbt och mycket utifrån beräknad fölning om en månad, och jag kommer nog att låta henne stå inne på nätterna nu ifall bäbisen tänker komma ut för tidigt. Trots vårvärmen dagtid är det fortfarande lite kallt på nätterna, och på vissa ställen i hagen har det inte torkat upp riktigt än. Pappan till årets föl, Vardra Santos, blev förresten Champion sektion A samt reserv Supreme Champion på hingstutställningen i samband med årets hingstpremiering för welshponnyer. Han är en riktigt snygg hingst som rör sig jättebra, så vi hoppas mycket på fölen. Melodys halvbror, Ekbäckens Juggler (e. Heniart Mr Milligan) fick 40 poäng på premieringen och kvalificerade sig därmed för att införas i kvalitetsboken. Han blev även BIP (motsvarande BIS). Roligt!
Nu ska jag gå ut och titta i stallet ... Förra gången Skyline skulle föla lurade hon mig totalt, så jag har inga större förhoppningar om att få vara med om fölningen i år heller. I fjol fick jag bara vara med om en fölning, och det var när Sarahs new foreststo fick sitt hingstföl. Han låg lite fel, så då var det tur att vi var med. Nu har jag alltså en månads dålig sömn framför mig - men det är det värt!