lördag, maj 13, 2006

Rapport från Bosjökloster

Vi bestämde oss för att åka till den officiella utställningen i Bosjökloster idag trots att Diva inte kunde följa med pga skadan. Dock hade vi tänkt stanna hemma om något av stona hade fölat, så vid halvfem i morse gick jag ut för att kolla stona. Inget föl … Morris fick gå ut i hagen, och vi åkte iväg med Smilla. Det var första gången vi åkte med bara henne. Detta var hennes sjätte utställning!

Jag kände inte till den brittiske domaren sedan tidigare, och jag kan inte påstå att jag blev klokare när det gällde hur han dömde efter att ha följt bedömningen av de cirka femtio whippetarna som var med. Hur som helst så gick Smilla etta i sin klass, men hon var ensam i klassen 6-9 månader för tikar, så det var ju ingen större prestation. Domaren tyckte att hon hade bra bakställ och bra bröstdjup men att rörelserna fram kunde vara bättre. Han ville se henne ”fram och tillbaka” tre gånger … Jag tycker att hon var oengagerad och inte så lätt att visa och ställa snyggt idag. Ibland känns det tydligt att jag fortfarande har mycket att lära när det gäller att visa hundar på bästa sätt. Både jag och Smilla är ju egentligen med för att se och lära – det är därför jag åker på inofficiella utställningar också.

Det var massor av mer eller mindre fina hundar som åkte ut med tvåor under dagen. Jag tyckte mig kunna se att det främst var rörelserna framifrån och bakifrån som domaren i många fall hakade upp sig på (på hästar faller det under bedömningspunkt 3: extremiteter och rörelsernas korrekthet). Man ska ju aldrig klaga på domaren så det tänker jag inte göra heller - särskilt inte eftersom Maria Groths fina ungtik Sommarhagens Frostic Queen (”Fendi”) blev Bäst i Rasen med cert! Fendis pappa heter Sommarhagens Dashing Daquelle och är Alvas kullbror. Fendis vackra mamma, Gatecastles Octopussyafsommarhagen (”Coralle”) fick Ck. Även hon är ägd av Maria Groth. I skrivande stund vet jag tyvärr inte hur det gick i finalerna. BIM bland whippetarna blev i alla fall MacBells Citizen Kane, vars pappa är kullbror till Ch Adagio Ta Moko (Smillas pappa). BIR och BIM till Smillas kusiner på mammas respektive pappas sida, således! Grattis alla inblandade! Resultaten kommer snart på whippetklubbens hemsida.

En summering av dagen: Det var en otroligt vacker utställningsplats och vi fick se många snygga hundar. Förutom redan nämnda hundar gillar jag t.ex. Twyborns och Play a Whiles uppfödningar.

Divas skada läker som den ska och hon äter sitt penicillin två gånger om dagen. Imorgon ska jag åka på lure coursingträning med Alva. Kanske får Smilla följa med också. Det kan ju vara roligt för henne att se att det finns annat i världen än utställningsringar!