söndag, augusti 16, 2009

Handlerkurs för Gerard O'Shea

Jag tog med mig Olivia (vår italienare) på handlerkursen för Gerard O'Shea som gick nu i helgen. Det var en rolig och nyttig kurs, och jag fick en hel del nya tankar om hur jag ska gå vidare i träningen av hundarna. Gerard använde Olivia flera gånger som "förevisningsobjekt" och han tyckte mycket om hennes temperament (roligt!). Hon är ju en mycket positiv och kvicktänkt liten fröken, och jag tycker att det blev stor skillnad på en gång i hur hon ställde upp sig bara jag gjorde rätt själv (med andra ord: var tillräckligt snabb med att ge henne "credit" för rätt beteende). Jag tycker att det är svårt att ställa upp henne jämfört med en whippet, och har undvikit att börja flytta runt hennes ben eftersom de hamnar överallt då, känns det som ... Hur som helst så är det en kurs jag rekommenderar till er som har ett öppet sinne och vill lära sig mer om handling.

Det var meningen att jag skulle ha med mig Saga också, men hon sprang omkull i torsdags och blev halt på ett framben, så nu är det koppelpromenader som gäller. Typiskt nog har jag anmält henne till en utställning nästa helg och nu vet jag inte om hon hinner bli ohalt innan dess ...

Idag deltog Skyborne Don't Mess With Me på utställningen i Norrköping, och han blev tredje bästa unghund med CK! Domare: Barbara Ruth Smith (IM Blueskies).