tisdag, augusti 11, 2009

Träningsresultat och lite av varje

Stark som en björn ... Nej, det är jag inte, trots att mitt namn (Ursula) är en feminin form av ordet ursus, som betyder björn. Fast lite starkare har jag blivit under sommaren! Förra veckan satte jag nytt personligt rekord i bänkpress (utan utrustning) trots att jag inte har tränat bänkpress mer än lite sporadiskt de senaste åren. Istället har jag tränat andra övningar, som gjort att jag blivit stabilare och därmed starkare utan att ta död på axlarna, som bänkpress har en förmåga att göra. Jag har bland annat tränat en del bänkdips, som stärker både triceps och bröst, och hantelpressar med ganska lätta hantlar (max 17,5 kg per hantel). Dessutom har jag lagt en hel del energi på att träna magen och korsryggen, eftersom man då blir starkare och stadigare i hela kroppen.

Mitt överarmsmått (biceps+triceps) har ökat med ca 1,5 centimeter jämfört med för åtta veckor sedan. Midjemåttet har minskat med två centimeter, men vikten är ungefär densamma (-1 kg). Konditionen är bättre, fast jag har inte provsprungit min träningsrunda de senaste veckorna så jag kan inte säga om jag verkligen kan springa snabbare även om det känns lättare. Jag har inte sprungit så mycket som jag hade tänkt, för jag blev förkyld i juni och fick vätska innanför trumhinnan - något som inte försvann förrän efter flera veckor och det var synnerligen otrevligt att springa då ... Fast cyklat har jag gjort, både med och utan Indra. De flesta cykelrundorna har vi dock gjort bara för att det är trevligt att cykla, och vi har bland annat cyklat till vackra Frösö strand, där barnen badat i några av de små vikarna.

Björnarna på bilden bor i djurparken i Lycksele. Det är en mycket trevlig och välskött anläggning som vi besöker minst en gång varje sommar. Där finns inte bara djur, utan även Lyckoland: en lekpark och ett litet tivoli för barnen. Lyckoland ligger i en avskild, och mycket vacker del, av djurparken.


Ett par av våra vänner har åtta riesenschnautzervalpar som är helt bedårande söta! Nu är det några veckor sedan de här bilderna togs, och valparna börjar vara flyttklara nu. De tingades redan när de var nyfödda. Våra vänner ska åka på IPO-VM senare i höst med en av sina vuxna riesenschnautzerhanar. Patrick fick pröva på att vara figurant till den hunden tidigare i somras, och jag blev synnerligen imponerad av både hunden och Patrick. Vilket bett (säger man så?) hunden hade!

Det är svårt att fotografera svarta hundar! Lättast är det utomhus.
Indra har börjat inskolningen på sitt nya dagis (hon tycker det är roligt och fröknarna tycker att hon är duktig!) och Sebastian har gjort teoriprovet för körkortet och blev godkänd (han är också duktig och hade bara något enstaka fel). Bara uppkörningen kvar nu då ... Sedan lär man ju få ångest över att han ska ut och köra alldeles själv! Usch, vad man måste gå igenom mycket när man är förälder! ;)

(Olivias bantning går rätt bra. Snart känner man nog revbenen på henne om man känner noga!