måndag, augusti 03, 2009

Veckan som gått

Liten Saga. Min sötnos!

Förra veckan gjorde vi lite av varje, utöver hundutställningen. Olivia och Smilla var förresten också med, men Smilla är less på utställningar och Olivia är för tjock så hon måste banta innan nästa utställning ... Om Smilla skrev söndagens domare, Karin Hedberg: "Typisk helhet. Vackert huvud och uttryck. Kompakt välutvecklad kropp. Lagom bredd i fronten. Ok skuldra, rak överarm. Korrekt välvning i ländpartiet. Rör sig mjukt och fritt men kunda ha lite mer drive." Det var massor av whippetar där, och Smilla blev oplacerad i öppenklassen. Hon har verkligen inget pokeransikte, lilla Smilla ... Hon gjorde som när hon var liten, lutade sig mot mig och ville helst bara ligga upp och ner i mitt knä trots att hon var inne i ringen. Roligast på hela helgen tror jag hon tyckte det var att få busa lite med Courtborne Jokers-Elrohir (tror jag det var om jag såg rätt). De fattade verkligen tycke för varandra och är väldigt lika tecknade också.

Om Olivia skrev domaren: "Feminin tik av bra storlek. Bra huvud men med lite bekymrat uttryck. Allt för bred i bringan och för hög i hullet vilket förstör linjespelet. Typiskt bakställ. Rör sig riktigt prydligt men på grund av rondören får hon detta pris." (Hon fick en tvåa, suck.) "Bara" att banta ... Hon är en mycket vältränad italienare, men eftersom hon äter juniorfoder tillsammans med Saga sedan tre månader tillbaka har hon lagt på hullet trots all motion. Nu ska jag hålla stenkoll på allt hon äter! Eftersom hon är så liten behövs det ju inte så mycket extra mat för att hon ska bli tjock ...

Barnen har bland annat kört gokart, varit på cykelutflykter med oss och lekt med kompisar. Simon var med på Sverigecupen i Karlstad (SM i fotboll för hans åldersgrupp) och fick jättemycket beröm för sin insats som målvakt.

Vi har haft besök från Stockholm av våra vänner Pia och Tony med barn (bilder finns i ett tidigare inlägg). Det var mycket trevligt, och vi vuxna gick en rejäl promenad i halvmörkret på kvällen och tittade ut över sta'n från utsiktsplatsen här på Frösön. Det var under Storsjöyran, så vi stod och lyssnade en stund på Takida som spelade just då. Vi har även haft besök av några av Patricks släktingar och Indra satt länge i knä på Sibylla (som är gift med Indras farmors bror) och pratade och pratade ... Indra är en mycket social och framåt liten människa.

Sist men inte minst viktigt: Indra har fyllt två år! Jag ska ta kort på gunghästen som var en av hennes presenter. Väldigt rosa och mycket tjejig! Nu ikväll gick vi en lång promenad med barnen i skogen, och Indra höll Olivia i kopplet hela tiden. Både Olivia och Smilla är enkla för Indra att gå med i koppel, och jag är säker på att Saga kommer att lära sig att anpassa sig efter vem som håller i kopplet bara hon blir lite äldre. Just nu är hon mest bara busig!