Visar inlägg med etikett Italian Greyhound. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Italian Greyhound. Visa alla inlägg

söndag, januari 15, 2012

Two of the Italian Greyhound puppies have moved

Yesterday, Skyborne Enjoy moved to her new family in Västerbotten, and today Skyborne Emotion moved to Norway. It feels really empty without them, but we hope that they will be as loved by their new families as they have been here. Good luck with them!

Pictured above is Skyborne Fire and Ice, who is for sale. He is 8 weeks old and a very charming puppy! If you are interested in him, please contact me: ursulaandersson@hotmail.com

söndag, januari 01, 2012

Happy New Year!!!

Skyborne Fire and Ice, 6-week-old Italian Greyhound boy.

He is for sale.

Skyborne Easy, 6-week-old Italian Greyhound girl.

She is going to stay with us.


All the puppies are growing and developing just fine! :) If you are interested in the Italian Greyhound boy or a Whippet boy you are welcome to contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com

söndag, december 18, 2011

söndag, november 20, 2011

The Italian Greyhound puppies are here!

The only boy
Girl one


One of the grey girls


Yesterday, Hermione gave birth to four puppies: one boy and three girls. Two of the girls are grey, the other two puppies are isabella. The mother and the puppies are just fine and the puppies are already pretty fat! :)

Their dad is FI UCH SE UCH Northgate's Grain de Folie.



If you are interested in one of these Italian Greyhound puppies, please contact me: ursulaandersson@hotmail.com

söndag, april 03, 2011

Gizas första utställning, och ny bild på Saga!

Play A While A Room With A View

"Saga"

Foto: Felix Andersson

I helgen har jag cyklat 10 respektive 13 kilometer (lördag/söndag) med Saga, Smilla och Hermione. Jättefint väder, särskilt idag! Bilden här ovan är tagen efter cyklingen, så ni får ha överseende med att hon inte är nytvättad! =) Det är bitvis väldigt blött på vägarna och därmed smutsigt pga sanden.



Igår debuterade lilla Giza (Skyborne Sign of Gold) på en inofficiell utställning på Frösön. Hon fick mycket fin kritik av domaren Patric Ragnarsson, och blev BIR- och BIG-valp. Giza är en italiensk vinthund med vår Olivia (Mannequin's Opal Olivia) som mamma. Giza föddes 31 juli 2010. Ägare: Jenny Stenbrand, Östersund.


Gizas kritik: "8 månader gammal. Välformat feminint långsträckt huvud med vackra ögon, välplacerade öron. Bra bett, kunde ha något kraftigare underkäke. Elegant hals. Harmoniska vinklar fram och bak. Korrekt välvd överlinje och typiskt fallande kors. Sirlig benstomme, fina tassar. Står korrekt med bakbenen i korrekt position under höftbenen. Fin svans. Bra päls och färg. Rör sig med bra stil och steg. Trevligt temperament. Välvisad."

Grattis Jenny och Giza!!!

fredag, oktober 22, 2010

"Dusty" 12 weeks tomorrow

Skyborne Dust of Gold
Italian Greyhound, 12 weeks old tomorrow



Idag har vi vaccinerat, chipmärkt och veterinärbesiktigat tikvalpen (det gick bra, u.a.) eftersom hon ska flytta på måndag. Lyckligtvis flyttar hon inte så långt, eftersom köparna bor här på Frösön! Nu är det enbart lille "Dusty" som söker nytt hem. Han är en väldigt mysig valp, och får vi inte tag på något tillräckligt bra hem kommer jag att visa honom på utställningar till våren. Just nu ser han i alla fall lovande ut, tycker jag.
Just nu är Simon på fotbollsträning med JH 94 (distriktslaget för Jämtland-Härjedalens pojkar födda 1994). Egentligen spelar han ju med 95:orna, men han har tillfrågad om han vill spela även med 94:orna. Det är Byggnads Cup i Hudiksvall i helgen, och avresan är kl. 6.45 imorgon bitti. Inga sovmorgnar här, inte ... Det var ruskigt kallt här imorse, -10 grader, så jag hoppas det inte kommer att vara lika kallt i Hudik i helgen.

söndag, oktober 17, 2010

Boden och Bo Bengtsson

Även om det har hänt en hel del annat också den här veckan, vill jag ändå börja med att berätta om SVVK:s utställning i Boden igår, då Bo Bengtsson (Kennel Bohem) dömde whippetarna. För er som har lite kännedom om whippetar är naturligtvis en presentation av honom helt onödig, men för er andra kan jag tala om att han närmast kan beskrivas som en levande legend ... Han bor i Kalifornien och är både domare och uppfödare. Det är mycket sällan som han dömer i Sverige, så jag var ju bara tvungen att visa Saga för honom.

Och hur gick det då? Jo, hon fick Ck och blev tvåa i konkurrensen av sju i unghundsklassen men fick ingen BT-placering. Jag är väldigt glad över kritiken, för han tyckte att allt var utmärkt (rörelser, vinklar osv) förutom att hon var i lite lös kondition (tror hon blir stramare när hon blivit lite äldre) och att pälsen kunde vara bättre (hon har fått tunn päls på insidan av låren efter att hon fällde sommarpälsen, och det syns ju eftersom hon har så ljus päls och samtidigt mörkt pigment på skinnet). Bägge de sakerna går ju att förbättra, men benstomme, vinklar, rörelser osv är ju som de är ... Det var 61 anmälda whippetar.

Det innebär samtidigt att jag kan summera utställningsåret eftersom detta blev årets sista utställning för henne: 10 Ck, tre BT-placeringar varav ett BIM samt två cert. Nu ska jag vänta tills hon fyller två år innan jag ställer ut henne igen. Synd bara att det är en hel vinter kvar.

Har ni funderat över om det kommer att bli någon skillnad när utställningsbestämmelserna ändras nästa år? Själv gissar jag att det blir färre som kommer till såväl konkurrens- som Bästa hane-/tikklass. Men å andra sidan blir det ju färre placerade också, så det jämnar väl ut sig i slutänden ...

Annat som har hänt: Skyborne Heart of Gold (den helsvarta IG-hanen) har flyttat så långt söderut man kan komma i Sverige (jättetrevliga köpare!), och tikvalpen är tingad men ännu inte hämtad. Vi har några spekulanter på den kvarvarande hanvalpen, men än så länge är inget helt bestämt. Valparna blev elva veckor igår och sover fortfarande som stockar på nätterna men gillar när det är lite action på dagarna, förutom när de sover då, förstås.

Simon har varit iväg på en elitcup i fotboll. Hans lag förlorade finalen vid straffläggning efter att de spelat oavgjort under ordinare tid. Lite surt, men det var bra lag med från såväl Sverige som Norge och Finland, och det hade gått bra att spela trots att det var rätt kallt.

Jag har tränat dåligt i veckan, bara ett styrketräningspass och ett "pass" i badhuset (vi simmade en kilometer medan Philip var på simskolan) samt lite cykling och kortare promenader. Det är svårt att hinna med allt ... Garaget är i alla fall helt klart nu, med inkopplade lysrör och allt vad det nu var. Det blev bra - tur! :)

lördag, september 25, 2010

Eight weeks old!




Our Italian greyhound puppies really enjoy playing in the garden. It's been a wonderful day today after some really boring days, i.e. rain. Yesterday it even snowed only about 90 kilometers from us. I prefer summer ... But our children love skiing, and they long for the winter.
I've had an extremely busy week at work and I still feel totally exhausted ... Right now, Indra is singing and dancing to Rasmus Seebach's latest hit, which I believe is called "Engel" (it means "angel" in Danish). She has put on her new clothes and watches herself in the mirror in our hall. I'm glad that she's such a happy little girl!

söndag, augusti 29, 2010

Indra with the IG puppies 4 weeks old












Valparna är otroligt framåt och glada av sig! De har utvecklats enormt mycket under den senaste veckan, och nu springer de omkring och busar med allt och alla.
Själva har vi varit i "köptagen". Patrick köpte ju en s.k. "Springer" till mig för någon vecka sedan, så vi har passat på att cykla med Indra och whippetarna när vädret varit skapligt. Annars har jag haft dem i koppel, vilket fungerat bra men är krångligare när jag dessutom har Indra i barnstolen att tänka på. Vi cyklar oftast ett par kilometer innan vi släpper lös hundarna så de får springa fritt längs en ridväg, och sedan har vi dem kopplade den sista biten också. Allt som allt blir det ungefär en timmes cykling per gång; vi cyklar dock inte fort.
Sedan köpte Patrick en ny bärbar dator till mig (plus en trådlös färgskrivare) så Philip har fått min "gamla" bärbara dator (som förvisso bara är 1 år och 8 månader gammal, men för en dator räknas det nog som gammalt). Både Philip och jag är väldigt glada över våra datorer!
Till sist har vi fått hem vår nya husvagn! Vi hade beställt den redan tidigare och väntade bara på att den skulle göras i ordning för hämtning (grejor som skulle monteras osv eftersom den är ny och det är en hel del extrautrustning på den). Det är en Hobby Excellent med Prestigeinredning. Den känns otroligt lyxig, särskilt med tanke på att vår gamla var av årsmodell 1990, och det har hänt hur mycket som helst under den här tiden när det gäller husvagnar.
En bra vecka, med andra ord - om man bortser från att vi åkt på en rejäl höstförkylning ... Skolorna har ju börjat ... Själv är jag mentor i en Maskinföraretta det här året, så vi mentorer har haft fullt upp med deras introduktion. Ett härligt gäng verkar det vara!

söndag, augusti 22, 2010

The puppies eating "real food" for the first time

Indra is trying to help the puppies when they eat ...
The bitch and one of the boys

tisdag, augusti 17, 2010

Italian Greyhound puppies 16 days old

Olivia's puppies are now 17 days old. These pictures were taken yesterday. The bitch is in the middle. They have just opened their eyes and seem to think that the sun is a bit too bright!
If you are interested in one of these puppies, please contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com
Valparna vägde idag 553 gram (tikvalp), 742 gram (helsvart hane) och 681 gram (svart hane med lite vitt). De kryper omkring i valpkorgen och har till och med börjat leka lite med varandra! Sötnosar!

söndag, augusti 15, 2010

Sagas andra cert! :)

Yesterday Play A While A Room With A View got her second CC at the Swedish Sighthoundclub show in Umeå. She was placed as the second best bitch and finally BIS-3 (intermediate class). Judge: Anette Edlander.
Photos: Susanne Holst. (Thank you!)
Kritik: "Vackert feminint välskuret huvud med utmärkta proportioner, tunna fina öron, välmigmenterad, utmärkt hals och överlinje, välvinklad fram och bak. Rör sig mycket flott och marktäckande från sidan, parallellt upp och ner, flott silhuett, trevligt temperament, välpresenterad. BT-2, BIR-unghund, BIS-3 unghund."

Dessutom gjorde vår italienska Yebelli's Hermione sin debut som junior. Hon fick Hp av domaren William Buitenkamp, Belgien, och blev BIM-junior med Py's Nissardo som BIR-junior. Som ett litet tillägg kan jag nämna att han höll hårt i såväl Hp som CK, så jag är glad för lilltjejens resultat!

Hermiones kritik: "9 months old, lovely bitch with nice head and correct eyes. Good ear carriage, correct neck, nice angulations, for the age good depth of chest, sternum could be a little longer, correct coat, nice length of tail which is carried a little too high, correct movement". (Svansen höll hon ytterst lite för högt. Hon bär svansen helt perfekt i vanliga fall.)

Tack allihop för en jättehärlig utställning med underbart väder! Och grattis till alla andras framgångar!

lördag, augusti 07, 2010

Pictures of the puppies (Italian Greyhound)

Tikvalp, isabell med vita tecken. Födselvikt 31/7: 182 gram.
2/8: 233 gram. 3/8: 246 gram. 4/8: 264 gram. 5/8: 273 gram. 6/8: 298 gram. 7/8: 320 gram.
Hanvalp, svart. Födselvikt 31/7: 227 gram.
2/8: 297 gram. 3/8: 324 gram. 4/8: 340 gram. 5/8: 360 gram. 6/8. 404 gram. 7/8: 453 gram.

Hanvalp, svart med lite vita tecken. Födselvikt 31/7: 218 gram.
2/8: 260 gram. 3/8: 275 gram. 4/8: 297 gram. 5/8: 321 gram. 6/8: 358 gram. 7/8: 399 gram.

lördag, juli 31, 2010

The puppies are here!

Our precious Italian Greyhound Olivia gave birth to two male puppies and one bitch puppy tonight. Pictures will follow! They are by Team M Goldfinger out of Mannequin's Opal Olivia.

If you are interested in a puppy, please contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com

Olivia födde två mörka (svarta?) hanar och en isabellfärgad tik i natt! Hanarna vägde ungefär 220 gram var och tiken 182 gram. Alla ser ut att må bra, och själv är jag nog lika trött som Olivia - trots att jag var en ganska värdelös "barnmorska" som råkat somna just när den första valpen anlände vid tvåtiden!

måndag, juli 19, 2010

Yebelli's Hermione BIS-2 i Råneå




Hermione blev BIS-2 för valpar 6-9 månader vid Svenska Vinthundklubbens utställning i Råneå i lördags. Domare var Bitte Ahrens, Italien (Sobers). Istället för bilder från utställningen ser ni här bilder på Hermione och Indra, tagna igår. Hermione är drygt 8 månader gammal nu. Prisrosetterna för för övrigt otroligt vackra!

onsdag, juli 07, 2010

Sommarlek =)

Barnen leker med vattenslangen, en ny pool och studsmattan ... Och vissa dagar spenderas på Lövstabadet.
Hundarna äter nästan lika mycket gräs som hästarna. Gräset verkar vara ovanligt gott i år? Saga till vänster och Hermione till höger.


Nu är det tydligt att Olivia är dräktig! Valparna beräknas komma i månadsskiftet juli/augusti! Pappa till valparna är Team M Goldfinger, som är en jättefin och trevlig isabellfärgad hane av utmärkt storlek. Han är utställd i officiell klass som junior och fick då Hp (bästa juniorhane) och har ett antal BIR-valp sedan tidigare. Mannequin's Opal Olivia är utställd med CK (BT-4) och reserv-CACIB. Hon är en mycket liten tik (32 cm). Är du intresserad av en valp är du välkommen att höra av dig! Jag finns på 070-337 28 88 eller via e-mail: ursulaandersson@hotmail.com. Vi bor på Frösön i Jämtland.

fredag, juni 25, 2010

Ha en riktigt härlig midsommar!

Indra och Olivia (som kräktes lite igår; dräktig?)


Yebelli's Hermione
7,5 months

söndag, juni 13, 2010

Saga BT-3 i Vännäs!

Igår var jag till Vännäs på utställning. Saga fick återigen CK och blev placerad som tredje bästa tik! Hermione blev BIR-valp, men jag stannade inte till finalen. Domare var Rita Reyniers, Belgien. Hon var en ganska "hård" domare som delade ut ett antal tvåor under dagen, men samtidigt tyckte jag att hon var bra på att ge kritik och förklarade i de flesta fall varför hon dömde som hon gjorde. Dessutom mätte hon de flesta hundarna. Detta är kritiken på Saga och Hermione (jag har rättat ett par stavfel):

Play A While A Room With A View (Saga): Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "16 months. Correct bite. Nice pigment. Expressive head. Excellent forechest and brisket. Nice topline. Well angulation rear. Good feet in front and rear. She moves in harmony." CC quality, Best bitch-3.

Yebelli's Hermione: Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "7 months. Excellent type. Correct bite. Typical ears and tail. Lovely expression. Moves well." BOB-puppy.

Barnen har sommarlov, och Sebastian har tagit studenten. Jag ska lägga ut några nya bilder på barnen framöver. Själv har jag några arbetsdagar kvar innan jag får semester. Imorgon ska jag åka med mina kolleger till Trondheim och vara där i tre dagar. Tror det är första gången jag lämnar Indra mer än över dagen.

När det gäller Olivias eventuella dräktighet är det ännu för tidigt att säga något om hon har "tagit sig" eller inte ... Men vi hoppas förstås att det finns någon eller några små valpar där inne ... Smilla är ovanligt intresserad av Olivias kiss, så kanske, kanske är det ett tidigt tecken på att åtminstone hundarna kan känna lukten av dräktighetshormoner. (Annars kanske det beror på att hon har löpt så nyligt.)

söndag, maj 30, 2010

Olivia är parad! /Olivia is mated!

I lördags parades vår ena italienare, Mannequin's Opal Olivia, med Team M Goldfinger, "Sixten". Sixten är utställd ett flertal gånger i valpklass och har alltid fått jättefin kritik (av raskunniga domare) och ett antal BIR-rosetter (minns ej hur det gått i BIS), samt en gång officiellt som junior. Han fick då Hp och blev bästa juniorhane. Sixten är isabellfärgad och av en mycket bra storlek, några centimeter högre än Olivia, som är 32 cm. Han är mycket trevlig och social och rör sig korrekt. Olivia är utställd med CK och BT-placering samt reserv-CACIB.

Nu börjar nedräkningen ... Jag kommer naturligtvis att hålla er informerade om hur den eventuella dräktigheten fortskrider!

Simon är precis hemkommen från det s.k. Norrlandslägret för de olika distriktens elitlag. Det hade gått bra, och Simon har uppmärksammats av olika talangscouter. Nästa större evenemang han ska vara med på med distriktslaget är elitlägret i Halmstad. Fem veckor dit ... Och han längtar naturligtvis! Men innan dess är det ett antal matcher med hans ordinarie lag, så han är inte sysslolös.

På fredag tar Sebastian studenten!

tisdag, maj 25, 2010

Photos of Yebelli's Hermione (Italian Greyhound)

From the left: Py's Nissardo (BOS-puppy), the judge Christian Vantu and Yebelli's Hermione (BOB-puppy and BIS-4)
Hermione on the table. 6,5 months old.

BIS-4 (puppies 6-9 months old)

The photos belong to Hermione's breeder, Madeleine Hedlund (Yebelli's). Thank you!