söndag, oktober 17, 2010

Boden och Bo Bengtsson

Även om det har hänt en hel del annat också den här veckan, vill jag ändå börja med att berätta om SVVK:s utställning i Boden igår, då Bo Bengtsson (Kennel Bohem) dömde whippetarna. För er som har lite kännedom om whippetar är naturligtvis en presentation av honom helt onödig, men för er andra kan jag tala om att han närmast kan beskrivas som en levande legend ... Han bor i Kalifornien och är både domare och uppfödare. Det är mycket sällan som han dömer i Sverige, så jag var ju bara tvungen att visa Saga för honom.

Och hur gick det då? Jo, hon fick Ck och blev tvåa i konkurrensen av sju i unghundsklassen men fick ingen BT-placering. Jag är väldigt glad över kritiken, för han tyckte att allt var utmärkt (rörelser, vinklar osv) förutom att hon var i lite lös kondition (tror hon blir stramare när hon blivit lite äldre) och att pälsen kunde vara bättre (hon har fått tunn päls på insidan av låren efter att hon fällde sommarpälsen, och det syns ju eftersom hon har så ljus päls och samtidigt mörkt pigment på skinnet). Bägge de sakerna går ju att förbättra, men benstomme, vinklar, rörelser osv är ju som de är ... Det var 61 anmälda whippetar.

Det innebär samtidigt att jag kan summera utställningsåret eftersom detta blev årets sista utställning för henne: 10 Ck, tre BT-placeringar varav ett BIM samt två cert. Nu ska jag vänta tills hon fyller två år innan jag ställer ut henne igen. Synd bara att det är en hel vinter kvar.

Har ni funderat över om det kommer att bli någon skillnad när utställningsbestämmelserna ändras nästa år? Själv gissar jag att det blir färre som kommer till såväl konkurrens- som Bästa hane-/tikklass. Men å andra sidan blir det ju färre placerade också, så det jämnar väl ut sig i slutänden ...

Annat som har hänt: Skyborne Heart of Gold (den helsvarta IG-hanen) har flyttat så långt söderut man kan komma i Sverige (jättetrevliga köpare!), och tikvalpen är tingad men ännu inte hämtad. Vi har några spekulanter på den kvarvarande hanvalpen, men än så länge är inget helt bestämt. Valparna blev elva veckor igår och sover fortfarande som stockar på nätterna men gillar när det är lite action på dagarna, förutom när de sover då, förstås.

Simon har varit iväg på en elitcup i fotboll. Hans lag förlorade finalen vid straffläggning efter att de spelat oavgjort under ordinare tid. Lite surt, men det var bra lag med från såväl Sverige som Norge och Finland, och det hade gått bra att spela trots att det var rätt kallt.

Jag har tränat dåligt i veckan, bara ett styrketräningspass och ett "pass" i badhuset (vi simmade en kilometer medan Philip var på simskolan) samt lite cykling och kortare promenader. Det är svårt att hinna med allt ... Garaget är i alla fall helt klart nu, med inkopplade lysrör och allt vad det nu var. Det blev bra - tur! :)