söndag, oktober 03, 2010

Plötsligt blev det höst

Igår kom den så till slut, hösten. Fast egentligen kom den förstås lite tidigare, för det har redan varit minusgrader på nätterna flera gånger den här veckan. Men igår började det blåsa - inte så himla mycket, bara tillräckligt för att få löven att lossna från träden och virvla runt i luften. Jag hade laddat för en utflykt igår tillsammans med Indra och de "stora" hundarna (whippetarna), så i och med att det redan var bestämt var det bara att klä sig lite extra varmt innan vi begav oss iväg med min cykel. I 2,5 timme var vi ute, inklusive en fikapaus, och det var jätteskönt trots att solen bara tittade fram lite sporadiskt. Patrick jobbade och de stora barnen hade annat för sig ... Tur att jag fortfarande har en liten som alltid vill hänga med på det jag hittar på!

Idag blev det så sent innan jag skulle iväg på cykelturen, så Indra fick vara hemma med de andra barnen för att hon inte skulle råka somna i barnstolen, för hon blir så svår att lägga för natten om hon har sovit så sent på eftermiddagen. Jag passade på att cykla i ett högre tempo och enbart på ridvägarna för att skona hundarnas tassar och leder. Cykling har verkligen utvecklats till att bli min senaste passion! Det är kanske inte den bästa träningen för hundarna - skogspromenader är i allmänhet mer skonsam som träningsform - men som komplement är det perfekt, bara man anpassar träningen efter hundens ålder och form.

Valparna har varit ute på små skogsturer varje dag. De älskar att upptäcka allt som är nytt (det mesta, med andra ord!) och sover sedan så gott när de kommit in igen.