tisdag, februari 05, 2008

Kiss & bajs

Älghunden Say You Love Me
Skräckfilm? Näe, Bolibompa. Still of the Night, "Adrian", är mer intresserad av att titta på något annat.
Queen of Hearts, "Skippy"
Love To Keep You Warm, "Voice". Lägg märke till de svarta fläckarna på det vita på halsen- fint och lite annorlunda.
Philip är hemma med feber och roar sig med Play-doh och valpar.
Onsdag morgon, fortsätter skriva för att förklara rubriken: Philip har kommit in i lite av en kiss- och bajsålder, men eftersom han är en tämligen försynt liten person så tar sig just denna period inte heller särskilt stora uttryck. I princip sträcker den sig faktiskt enbart till att innefatta ett nytt ord som han använder när han ska busa/retas med någon: "skitkorv, skitkorv!" säger han då väldigt glatt. Fast han kan fortfarande inte säga riktiga tungspets-r, så i själva verket säger han "skitkojv, skitkojv!" ... Han kan möjligtvis sträcka sig till att säga skitkojvvalpaj eller skitkojvbäbis för att precisera vem det är adresserat till. Vi gör ingen stor affär av det hela utan retas mest tillbaka på samma sätt, väl medvetna om att de allra flesta människor ganska snabbt kommer ur kiss- och bajsåldern (fast visst verkar somliga ha fastnat i den? Hihi!). Hur som helst så känns det som om jag också är mitt inne i en kiss- och bajsperiod. Som ni kanske vet har vi ett blöjbarn (Indra), en fyraåring (Philip), nio valpar, tre vuxna hundar och fem hästar varav två står på stall. Det blir en faslig massa bajs att ta reda på varje dag! Ibland känns det som om mitt liv just nu bara kretsar kring utspisning och mockning!
Bara valparnas bajsande är naturligtvis ett kapitel i sig. När jag städar valpboxen får valparna vara lösa i rummet, och då härjar de vilt med de leksaker jag lagt dit till dem. Samtidigt gäller det att vara snabb med att torka bort allt kiss och bajs allteftersom det kommer, för annars blir det ganska snabbt uttrampat och tusen gånger jobbigare att städa bort. Man kan ju liksom inte torka upp bajs med moppen ... När valparna har varit lösa i ungefär en timme somnar de som klubbade sälar, och då lägger jag tillbaka dem i valpboxen (jag har lärt mig att inte stoppa tillbaka dem medan de fortfarande är pigga, för då piper de och vill ut igen). Sedan får de sova tills jag har fixat allt annat som måste fixas, och efter det tar jag ut ett par valpar i taget så de får vara lösa med oss i köket tills de vill sova igen. Därefter upprepas proceduren med städning av valpboxen senare på dagen, men oftast hinner jag städa undan så det inte blir äckligt i den - det är det bara på morgonen.
De som inte redan visste det kan jag upplysa om att det är stor skillnad att ha nio valpar i en kull motför sex, som i vår förra kull. Det går nästan inte ens att jämföra! Konstigt nog är de fortfarande rätt tysta av sig, och de lever inte om på nätterna heller. Diva börjar vara less på dem nu, och hon tillbringar bara nätterna och några enstaka timmar om dagen i valpboxen. De diar fortfarande några gånger om dagen, men hon säger ifrån ifall de är alltför ihärdiga, och hennes juver har börjat dra ihop sig. Indra vill inte sitta på golvet hos valparna längre, utan hon sitter istället i soffan och tittar på när de är lösa. En valp i taget tycker hon är okej, men inte nio ...
Testar att lägga in ett litet filmklipp också, som Felix har hittat: