fredag, februari 15, 2008

Veterinärbesök

Nu är alla valparna vaccinerade, chipmärkta och besiktigade! Det känns skönt att det är gjort, även om det inte är så märkvärdigt egentligen. Nackdelen med att ha besiktigat alla valparna redan nu är att de valpar som inte flyttar inom en vecka måste besiktigas igen före leverans, men jag ville att veterinären skulle gå igenom allihop på en gång så att man inte riskerar att få några obehagliga överraskningar senare.

En tråkig sak fick jag bekräftat - att den svarte hanen (S. Still of the Night) ännu bara har fått ner sin ena testikel. De övriga hade sina testiklar iordning. Eftersom just den valpen skulle till en utställningsintresserad familj kommer han med största sannolikhet att vara till salu igen, så om någon är intresserad av den allra sötaste och raraste lilla valp man kan tänka sig, får ni gärna höra av er. Det är rätt vanligt att whippetar bara får ner sin ena testikel, och på vissa kommer den ner lite senare, men det är ju inte roligt att chansa heller ifall man verkligen vill ställa ut.

När det gäller rumsrenhetsträningen (jo, jag vet att jag är tjatig, men den tar en rätt stor del av min tid just nu) så går den bara bra. I och med att alla valpisarna kissar och bajsar ute så går det numera åt en oansenlig mängd tidningar till valplådan, kanske en eller två lokaltidningar per dag, vilket är en avsevärd skillnad mot hur det var för bara en vecka sedan. Lukten i valparnas rum är också helt annorlunda. Nu luktar det bara lite valp medan det förut luktade ... skunk, rent ut sagt, åtminstone på morgnarna. Under dagarna lyckades jag ta bort bajset så att det var rent mest hela tiden, men under nätterna lyckades de trampa runt i bajset rätt så rejält. Det finns ju kattsand som sägs ta bort kattkisslukt, men varför finns det inget liknande till valplådor? Inte just sand, kanske, utan något liknande fast anpassat för valpar.

En annan fördel med att valparna börjar bli rumsrena är att de kan vara lösa i huset mycket mer än tidigare. De springer omkring med sina leksaker i alla rum de har tillgång till, och trappan upp till övervåningen är en favorit. Love and Affection brukar gå till Philips rum och leka med hans leksaker. Där finns det många spännande prylar ... Idag lekte han med en barbiedocka, en hårsnodd och några småbilar på bilmattan. Att de andra valparna är någon helt annanstans verkar inte bekomma honom alls.

Imorgon ska jag bada två av valparna, och så ska jag ta på dem halsband för första gången. Det har jag faktiskt inte hunnit med tidigare. Mitt dygn borde bestå av minst 26 timmar ... Fast jag är i alla fall glad över att dygnets ljusa timmar blivit så många fler sedan jul. Ljuset är välkommet!