tisdag, juni 16, 2009

Hur mycket hinner man förbättra formen på åtta veckor?

På gymmet igår dök det upp en hel del okända ansikten, precis som det brukar vara i början av badsäsongen - även om det just nu känns som om det är lång tid kvar tills det går att bada utomhus här ... Det är främst två kategorier "gymnybörjare" som börjar den här tiden på året: överviktiga tjejer, som tillbringar gymtiden gående på löpbandet oavsett vädret ute, och unga killar, som insett att det nog fattas en hel del muskler både på armarna och bröstet och kanske även på magen nu när vinterjackorna till sist åkt av. Båda dessa kategorier brukar dessvärre tillbringa bara några enstaka pass på gymmet innan de ger upp och återvänder till godisätande, tevettittande eller WOW-spelande, eller vad de nu brukar göra i vanliga fall. Jag vet inte vad det är som gör att det är så få människor som fortsätter träna, men samtidigt kan jag tycka att det är bättre att lägga pengarna på bra skor och promenera ute i naturen om man vill gå ner i vikt, eller att börja träna redan under vintern om man faktiskt vill få en ökad mängd muskelmassa inför sommaren. Åttatimmarsträningen för att få en snygg strandkropp kan man nämligen glömma ... I varje fall om man hoppas att man på "efterbilderna" ska se ut som modellerna i tidningarna.

Själv har jag nog ungefär samma banala problem som en hel del andra: jag är normalviktig enligt BMI, har skaplig grundkondition tack vare alla hundpromenader men tycker att det är jobbigt att springa och har dessutom partier på kroppen som jag vill förändra. På en del ställen vill jag att musklerna ska bli större eller tydligare (axlarna och ryggen), medan jag vill få mindre fett på andra ställen (magen och låren; inte helt otippat va'?). Och vet ni, det är JÄTTESVÅRT att få min kropp att göra som jag vill! Eftersom det inte går att punktförbränna fett så måste jag gå ner i vikt, eller i varje fall i fettprocent, för att bli smalare där jag vill bli smalare. Samtidigt gillar min kropp att bygga muskler, och då ser ju t.ex. benen fetare ut om jag lägger på mig muskler innanför fettet - vilket blir fallet om jag tränar som jag brukar, dvs hela kroppen ungefär lika mycket.

I och med att jag nu står inför åtta veckors semester och därmed lättare kan styra över min träning (sista arbetsdagen är imorgon) så har jag försökt klura ut hur jag ska förändra min träning. Det blir mer löpning och cykling i stället för vanlig benträning, och så styrketräning som vanligt för överkroppen och magen. Dessutom hoppas jag kunna förbättra min kondition på kuppen. Det allra svåraste tycker jag är att se förändringarna, för de sker ju inte direkt över natten utan så gradvis att man inte ens lägger märke till dem. Lite tråkigt kan jag tycka, och antagligen en bidragande orsak till att så många människor lägger ner träningen.

Idag gick/sprang jag en runda på 39 minuter (vet inte hur långt det är, men det är rejält kuperat) och om inte benhinnorna sätter stopp hoppas jag kunna förbättra den tiden med 5-10 minuter under sommaren. Midjemåttet är 79 cm, och jag tror inte att det blir så mycket mindre eftersom fettet sitter lite längre ner. "Rumpmåttet" (stussmåttet) är 98 cm, och det tror jag inte heller kommer att förändras eftersom jag inte har så mycket fett på rumpa och höfter, och själva höftbredden kan man ju inte göra så mycket åt. (Som tjej bör för övrigt förhållandet mellan midja och rumpa inte vara högre än 0,8. För killar är det 1,0.)

Jag undrar om jag kommer att ge upp efter en vecka, precis som "alla andra"! Hihi! Jag återkommer med rapporter om det finns något att rapportera!

Utställningsnyheter: Skyborne So What ("Thure") fick Hp och blev BIR-valp båda dagarna i Vännäs under helgen som var. Grattis!!!

Och tack alla ni som kom ihåg min födelsedag förra veckan! Nu har jag alltså sållat mig till "kärringgänget", antar jag! ;) (Jag undrar när fyrtioårskrisen kommer? Eller är det den man drabbats av när man ens överväger att springa sig i form?)