fredag, juni 19, 2009

Saga fyller fyra månader på själva midsommarafton!

Dagen till ära gick vi en helt ny matte+hundrunda, utan de andra hundarna. Vi har sett åsnor, hästar, kor, en dvärgschnautzer, en springande karl med en udda löpstil (en presumptiv hundmördare, enligt Saga) och en himla massa bilar. Nu har Saga börjat vänja sig vid bilar, men hon tycker fortfarande att bilar som går illa eller låter fult är skumma och kräver en noggrann granskning (fast hon försöker inte hoppa undan eller backa, som hon gjorde förut). Som träning inför utställningarna senare i sommar tränade jag henne idag på att stå fint på allt stadigt jag hittade: bänkar, bord (när ingen såg), höga och platta stenar osv. Det gick alldeles utmärkt! Dessutom gick vi i trappor och in i "bergrummet" (det är som en grotta, tror det är någon typ av gammalt skyddsrum eller militärt förvaringsutrymme). Trots att promenaden egentligen inte var längre än våra vanliga skogspromenader var hon riktigt trött efteråt i och med alla nya intryck.

Jag tycker att det är lämpligt att träna en valp inför kommande utställningar så att den kan gå någorlunda bra i koppel och är van vid lite olika miljöer och människor när den är fyra månader gammal. Jag har fuskat lite när det gäller koppelträningen med Saga (fast hon går ju snällt ändå, så det har nog inte gjort så mycket), och miljöträningen kommer vi att ägna mer tid åt nu när jag har fått semester. Hon är fortfarande jättesnygg! Jag ska försöka ta en ny uppställningsbild av henne så ni får se ... Men egentligen ska hon ses på riktigt!

När det gäller min egen träning, så har jag tränat rygg, axlar och biceps måndag + torsdag, och bröst, triceps och mage på onsdag. Dessutom har jag gått och intervalljoggat de andra dagarna, utöver hundpromaderna.

Vi har byggt klart altanen också. Den blev så bra! Nästa vecka ska vi byta ut resten av den befintliga bron och ändra lite vid entrén. Sedan ska vi göra de andra två uteplatserna, men det blir nog inte förrän senare under sommaren. När väl matjorden kommer går det inte att göra så mycket ute på tomten på ett tag, antar jag. (Vi har väntat på matjorden i flera veckor. Jordsållningsmaskinen är trasig ...)

Ha en fortsatt trevlig midsommar!