Visar inlägg med etikett Play A While A Room With A View. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Play A While A Room With A View. Visa alla inlägg

måndag, maj 09, 2011

"Saga" is now Norwegian Champion! =)

Ch Play A While A Room With A View, "Saga", and my husband Patrick.




At the International Show in Kristiansand, Norway, two days ago, Ch Play A While A Room With A View won the certificate which qualified her for the title Norwegian Champion! Judge: Per Iversen, Norway. Saga was placed as BB 2. BOB: Ch Siprex Amelie Made for Librium.



This was Saga's second show this year, and her first show in Norway ever. Two months ago, she gained her Swedish Champion title. I am so proud of my Saga, which, by the way, means "fairytale" in Swedish ... :)

söndag, april 03, 2011

Gizas första utställning, och ny bild på Saga!

Play A While A Room With A View

"Saga"

Foto: Felix Andersson

I helgen har jag cyklat 10 respektive 13 kilometer (lördag/söndag) med Saga, Smilla och Hermione. Jättefint väder, särskilt idag! Bilden här ovan är tagen efter cyklingen, så ni får ha överseende med att hon inte är nytvättad! =) Det är bitvis väldigt blött på vägarna och därmed smutsigt pga sanden.



Igår debuterade lilla Giza (Skyborne Sign of Gold) på en inofficiell utställning på Frösön. Hon fick mycket fin kritik av domaren Patric Ragnarsson, och blev BIR- och BIG-valp. Giza är en italiensk vinthund med vår Olivia (Mannequin's Opal Olivia) som mamma. Giza föddes 31 juli 2010. Ägare: Jenny Stenbrand, Östersund.


Gizas kritik: "8 månader gammal. Välformat feminint långsträckt huvud med vackra ögon, välplacerade öron. Bra bett, kunde ha något kraftigare underkäke. Elegant hals. Harmoniska vinklar fram och bak. Korrekt välvd överlinje och typiskt fallande kors. Sirlig benstomme, fina tassar. Står korrekt med bakbenen i korrekt position under höftbenen. Fin svans. Bra päls och färg. Rör sig med bra stil och steg. Trevligt temperament. Välvisad."

Grattis Jenny och Giza!!!

måndag, mars 07, 2011

Play A While A Room With A View is now Swedish Champion!

"Saga" got her 3rd CC, became BOB and BIS-3 on Saturday, and she is now Swedish Champion! Judge: Robert Paust, USA. Hermione got her first CC, became BOS and and BIS-4 (intermediate class). Judge: John Rowton, Canada.

På Svenska Vinthundklubbens utställning i Boden i lördags fick Play a While A Room with a View, Saga, sitt tredje cert och blev därmed svensk utställningschampion, två veckor efter sin tvåårsdag! Dessutom blev hon Bäst i rasen (BIM blev snygge Undimoon Rocket to the Moon)! Domare: Robert Paust, USA. Saga avslutade sedan dagen med att bli BIS 3 för John Rowton, Kanada. För att vara korrekt ska jag tillägga att championatet inte är officiellt förrän det godkänts av SKK. Resultaten från utställningarna ska först vara inskickade av arrangören, och det har inte hunnit göras än.

Vår unga italienska, Yebelli's Hermione, fick sitt första cert och blev BIM (Bäst i motsatt kön; BIR blev Ch Northgate's Egoiste Exess) för John Rowton, och blev slutligen BIS-4 unghund för Robert Paust!

Stor lycka!!! Båda domarna var dessutom mycket trevliga och sympatiska, och jag skulle inte tveka att ställa ut för dem igen! (Jo, naturligtvis är det trevligare att ställa ut för domare som gillar ens hundar, men ibland kan även ett "dåligt" resultat kännas okej om domaren är förtroendeingivande, tycker jag.)

Sagas tidigare cert har hon fått av Bitte Ahrens, Sobers kennel, samt Anette Edlander. Samtliga tre cert är tagna på Svenska Vinthundklubbens utställningar.

Nu har vi sportlov, så förhoppningsvis hinner vi ta nya bilder på Saga och Hermione under de närmsta dagarna. Och jag vill dessutom passa på att tacka så jättemycket för alla gratulationer!

söndag, oktober 17, 2010

Boden och Bo Bengtsson

Även om det har hänt en hel del annat också den här veckan, vill jag ändå börja med att berätta om SVVK:s utställning i Boden igår, då Bo Bengtsson (Kennel Bohem) dömde whippetarna. För er som har lite kännedom om whippetar är naturligtvis en presentation av honom helt onödig, men för er andra kan jag tala om att han närmast kan beskrivas som en levande legend ... Han bor i Kalifornien och är både domare och uppfödare. Det är mycket sällan som han dömer i Sverige, så jag var ju bara tvungen att visa Saga för honom.

Och hur gick det då? Jo, hon fick Ck och blev tvåa i konkurrensen av sju i unghundsklassen men fick ingen BT-placering. Jag är väldigt glad över kritiken, för han tyckte att allt var utmärkt (rörelser, vinklar osv) förutom att hon var i lite lös kondition (tror hon blir stramare när hon blivit lite äldre) och att pälsen kunde vara bättre (hon har fått tunn päls på insidan av låren efter att hon fällde sommarpälsen, och det syns ju eftersom hon har så ljus päls och samtidigt mörkt pigment på skinnet). Bägge de sakerna går ju att förbättra, men benstomme, vinklar, rörelser osv är ju som de är ... Det var 61 anmälda whippetar.

Det innebär samtidigt att jag kan summera utställningsåret eftersom detta blev årets sista utställning för henne: 10 Ck, tre BT-placeringar varav ett BIM samt två cert. Nu ska jag vänta tills hon fyller två år innan jag ställer ut henne igen. Synd bara att det är en hel vinter kvar.

Har ni funderat över om det kommer att bli någon skillnad när utställningsbestämmelserna ändras nästa år? Själv gissar jag att det blir färre som kommer till såväl konkurrens- som Bästa hane-/tikklass. Men å andra sidan blir det ju färre placerade också, så det jämnar väl ut sig i slutänden ...

Annat som har hänt: Skyborne Heart of Gold (den helsvarta IG-hanen) har flyttat så långt söderut man kan komma i Sverige (jättetrevliga köpare!), och tikvalpen är tingad men ännu inte hämtad. Vi har några spekulanter på den kvarvarande hanvalpen, men än så länge är inget helt bestämt. Valparna blev elva veckor igår och sover fortfarande som stockar på nätterna men gillar när det är lite action på dagarna, förutom när de sover då, förstås.

Simon har varit iväg på en elitcup i fotboll. Hans lag förlorade finalen vid straffläggning efter att de spelat oavgjort under ordinare tid. Lite surt, men det var bra lag med från såväl Sverige som Norge och Finland, och det hade gått bra att spela trots att det var rätt kallt.

Jag har tränat dåligt i veckan, bara ett styrketräningspass och ett "pass" i badhuset (vi simmade en kilometer medan Philip var på simskolan) samt lite cykling och kortare promenader. Det är svårt att hinna med allt ... Garaget är i alla fall helt klart nu, med inkopplade lysrör och allt vad det nu var. Det blev bra - tur! :)

söndag, augusti 08, 2010

Yebelli's Hermione BIS-4 i Svenstavik

Igår blev Hermione BIS-4 bland 6-9-månadersvalparna på Svenska Vinthundklubbens officiella utställning i Svenstavik. Det var åtta valpar med i BIS-ringen. Rasdomare var Knut Blütecher och BIS-domare Arne Foss. Detta var hennes sista utställning som valp, eftersom hon blev nio månader gammal just igår. Bland priserna hon fick var det ett fint täcke i precis lagom storlek!

Saga, Play A While A Room With A View, deltog både igår och idag (idag på en SKK-utställning på samma plats) och hon fick CK och blev placerad som 4 respektive reserv bland ett helt gäng (nio och tio) otroligt fina unghundstikar. Det var mellan 70 och 80 anmälda whippetar båda dagarna ... Domare var samma som ovan (Foss på lördagen och Blütecher på söndagen). Det var varmt och soligt mest hela tiden, och Indra och Philip hann bada en stund på badplatsen innan vi åkte hem.

Olivia och valparna mår bara bra. Vi längtar tills de öppnar ögonen och blir "riktiga" små hundar ... Det blir roligare att ta bilder på dem också då.

måndag, juli 19, 2010

Play A While A Room With A View BOS in Råneå

Saga blev BIM (Bäst i motsatt kön) vid Svenska Vinthundklubbens utställning i Råneå i lördags! Hon fick samtidigt sitt första cert. (Och jo, jag ser att jag inte ställt hennes bakben helt korrekt.) Det var 40 anmälda whippetar.

Jag och Saga, domaren Bitte Ahrens, Italien (Sobers) samt Mia Westerlund som visade Höglias Trollbunden .
Foton: Susanne Holst, Umeå. (Tack så jättemycket!)

Jag är så otroligt glad över att Bitte tyckte om Saga! Inte bara för att Saga därmed fick ett cert, utan även för att jag tycker att Bitte är en så bra domare. Jag har ställt ut andra whippetar för henne två gånger tidigare och har stor respekt för hennes åsikter. Som grädde på moset fick även Skyborne So What CK med strålande kritik, och blev andra bästa unghund. (Eventuellt lägger jag ut kritiken senare.) "Thure" ägs av Densie Johansson, Vännäs. Dessutom blev Hermione BIR-valp och BIS-2! Se tidigare inlägg.

Utställningen var för övrigt välarrangerad och jag kan varmt rekommendera denna utställning trots att den ligger ovanför Luleå (med andra ord långt bort för alla "sörlänningar"; själv hade jag bara 65 mil dit ...).

söndag, maj 23, 2010

Nytt CK för Saga idag!

Även dagens domare, Hans Almgren, tyckte att Saga var värd ett CK, och hon blev dessutom bästa unghundstik med jättebra kritik. Ingen placering i BT. Men det var många vackra whippetar med, så det är väl inte så mycket att säga om det. Det var ingen av juniortikarna, och inte heller någon fler unghundstik, som fick CK, så han strödde inte direkt CK:na omkring sig (vilket förstås är rätt; det ska ju inte vara inflation i CK:n). 62 anmälda whippetar idag. Nu är det Vännäs nästa gång.

I fredags klippte jag gräsmattan för första gången i år, och veckan innan gödslade vi den, så nu börjar den se riktigt bra ut. Och löven har spruckit ut helt; det verkar bli sommar i år också!