Visar inlägg med etikett Whippet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Whippet. Visa alla inlägg

onsdag, december 28, 2011

Saga has given birth to five puppies! :)

Ch Play A While A Room With A View gave birth to five puppies today! Three boys and two girls. All the boys and one of the girls are brindle, and the other girl is dark fawn. They all have white trim.

Saga is a perfect mother, and I already love her puppies!

söndag, augusti 15, 2010

Sagas andra cert! :)

Yesterday Play A While A Room With A View got her second CC at the Swedish Sighthoundclub show in Umeå. She was placed as the second best bitch and finally BIS-3 (intermediate class). Judge: Anette Edlander.
Photos: Susanne Holst. (Thank you!)
Kritik: "Vackert feminint välskuret huvud med utmärkta proportioner, tunna fina öron, välmigmenterad, utmärkt hals och överlinje, välvinklad fram och bak. Rör sig mycket flott och marktäckande från sidan, parallellt upp och ner, flott silhuett, trevligt temperament, välpresenterad. BT-2, BIR-unghund, BIS-3 unghund."

Dessutom gjorde vår italienska Yebelli's Hermione sin debut som junior. Hon fick Hp av domaren William Buitenkamp, Belgien, och blev BIM-junior med Py's Nissardo som BIR-junior. Som ett litet tillägg kan jag nämna att han höll hårt i såväl Hp som CK, så jag är glad för lilltjejens resultat!

Hermiones kritik: "9 months old, lovely bitch with nice head and correct eyes. Good ear carriage, correct neck, nice angulations, for the age good depth of chest, sternum could be a little longer, correct coat, nice length of tail which is carried a little too high, correct movement". (Svansen höll hon ytterst lite för högt. Hon bär svansen helt perfekt i vanliga fall.)

Tack allihop för en jättehärlig utställning med underbart väder! Och grattis till alla andras framgångar!

måndag, juli 19, 2010

Play A While A Room With A View BOS in Råneå

Saga blev BIM (Bäst i motsatt kön) vid Svenska Vinthundklubbens utställning i Råneå i lördags! Hon fick samtidigt sitt första cert. (Och jo, jag ser att jag inte ställt hennes bakben helt korrekt.) Det var 40 anmälda whippetar.

Jag och Saga, domaren Bitte Ahrens, Italien (Sobers) samt Mia Westerlund som visade Höglias Trollbunden .
Foton: Susanne Holst, Umeå. (Tack så jättemycket!)

Jag är så otroligt glad över att Bitte tyckte om Saga! Inte bara för att Saga därmed fick ett cert, utan även för att jag tycker att Bitte är en så bra domare. Jag har ställt ut andra whippetar för henne två gånger tidigare och har stor respekt för hennes åsikter. Som grädde på moset fick även Skyborne So What CK med strålande kritik, och blev andra bästa unghund. (Eventuellt lägger jag ut kritiken senare.) "Thure" ägs av Densie Johansson, Vännäs. Dessutom blev Hermione BIR-valp och BIS-2! Se tidigare inlägg.

Utställningen var för övrigt välarrangerad och jag kan varmt rekommendera denna utställning trots att den ligger ovanför Luleå (med andra ord långt bort för alla "sörlänningar"; själv hade jag bara 65 mil dit ...).

söndag, juni 13, 2010

Saga BT-3 i Vännäs!

Igår var jag till Vännäs på utställning. Saga fick återigen CK och blev placerad som tredje bästa tik! Hermione blev BIR-valp, men jag stannade inte till finalen. Domare var Rita Reyniers, Belgien. Hon var en ganska "hård" domare som delade ut ett antal tvåor under dagen, men samtidigt tyckte jag att hon var bra på att ge kritik och förklarade i de flesta fall varför hon dömde som hon gjorde. Dessutom mätte hon de flesta hundarna. Detta är kritiken på Saga och Hermione (jag har rättat ett par stavfel):

Play A While A Room With A View (Saga): Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "16 months. Correct bite. Nice pigment. Expressive head. Excellent forechest and brisket. Nice topline. Well angulation rear. Good feet in front and rear. She moves in harmony." CC quality, Best bitch-3.

Yebelli's Hermione: Typ, storlek och helhetsintryck: utmärkt. "7 months. Excellent type. Correct bite. Typical ears and tail. Lovely expression. Moves well." BOB-puppy.

Barnen har sommarlov, och Sebastian har tagit studenten. Jag ska lägga ut några nya bilder på barnen framöver. Själv har jag några arbetsdagar kvar innan jag får semester. Imorgon ska jag åka med mina kolleger till Trondheim och vara där i tre dagar. Tror det är första gången jag lämnar Indra mer än över dagen.

När det gäller Olivias eventuella dräktighet är det ännu för tidigt att säga något om hon har "tagit sig" eller inte ... Men vi hoppas förstås att det finns någon eller några små valpar där inne ... Smilla är ovanligt intresserad av Olivias kiss, så kanske, kanske är det ett tidigt tecken på att åtminstone hundarna kan känna lukten av dräktighetshormoner. (Annars kanske det beror på att hon har löpt så nyligt.)

söndag, maj 23, 2010

Nytt CK för Saga idag!

Även dagens domare, Hans Almgren, tyckte att Saga var värd ett CK, och hon blev dessutom bästa unghundstik med jättebra kritik. Ingen placering i BT. Men det var många vackra whippetar med, så det är väl inte så mycket att säga om det. Det var ingen av juniortikarna, och inte heller någon fler unghundstik, som fick CK, så han strödde inte direkt CK:na omkring sig (vilket förstås är rätt; det ska ju inte vara inflation i CK:n). 62 anmälda whippetar idag. Nu är det Vännäs nästa gång.

I fredags klippte jag gräsmattan för första gången i år, och veckan innan gödslade vi den, så nu börjar den se riktigt bra ut. Och löven har spruckit ut helt; det verkar bli sommar i år också!