Visar inlägg med etikett puppies. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett puppies. Visa alla inlägg

söndag, januari 15, 2012

Two of the Italian Greyhound puppies have moved

Yesterday, Skyborne Enjoy moved to her new family in Västerbotten, and today Skyborne Emotion moved to Norway. It feels really empty without them, but we hope that they will be as loved by their new families as they have been here. Good luck with them!

Pictured above is Skyborne Fire and Ice, who is for sale. He is 8 weeks old and a very charming puppy! If you are interested in him, please contact me: ursulaandersson@hotmail.com

söndag, januari 01, 2012

Happy New Year!!!

Skyborne Fire and Ice, 6-week-old Italian Greyhound boy.

He is for sale.

Skyborne Easy, 6-week-old Italian Greyhound girl.

She is going to stay with us.


All the puppies are growing and developing just fine! :) If you are interested in the Italian Greyhound boy or a Whippet boy you are welcome to contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com

onsdag, december 28, 2011

Saga has given birth to five puppies! :)

Ch Play A While A Room With A View gave birth to five puppies today! Three boys and two girls. All the boys and one of the girls are brindle, and the other girl is dark fawn. They all have white trim.

Saga is a perfect mother, and I already love her puppies!

söndag, december 18, 2011

söndag, november 20, 2011

The Italian Greyhound puppies are here!

The only boy
Girl one


One of the grey girls


Yesterday, Hermione gave birth to four puppies: one boy and three girls. Two of the girls are grey, the other two puppies are isabella. The mother and the puppies are just fine and the puppies are already pretty fat! :)

Their dad is FI UCH SE UCH Northgate's Grain de Folie.



If you are interested in one of these Italian Greyhound puppies, please contact me: ursulaandersson@hotmail.com

fredag, oktober 22, 2010

"Dusty" 12 weeks tomorrow

Skyborne Dust of Gold
Italian Greyhound, 12 weeks old tomorrow



Idag har vi vaccinerat, chipmärkt och veterinärbesiktigat tikvalpen (det gick bra, u.a.) eftersom hon ska flytta på måndag. Lyckligtvis flyttar hon inte så långt, eftersom köparna bor här på Frösön! Nu är det enbart lille "Dusty" som söker nytt hem. Han är en väldigt mysig valp, och får vi inte tag på något tillräckligt bra hem kommer jag att visa honom på utställningar till våren. Just nu ser han i alla fall lovande ut, tycker jag.
Just nu är Simon på fotbollsträning med JH 94 (distriktslaget för Jämtland-Härjedalens pojkar födda 1994). Egentligen spelar han ju med 95:orna, men han har tillfrågad om han vill spela även med 94:orna. Det är Byggnads Cup i Hudiksvall i helgen, och avresan är kl. 6.45 imorgon bitti. Inga sovmorgnar här, inte ... Det var ruskigt kallt här imorse, -10 grader, så jag hoppas det inte kommer att vara lika kallt i Hudik i helgen.

söndag, oktober 17, 2010

Boden och Bo Bengtsson

Även om det har hänt en hel del annat också den här veckan, vill jag ändå börja med att berätta om SVVK:s utställning i Boden igår, då Bo Bengtsson (Kennel Bohem) dömde whippetarna. För er som har lite kännedom om whippetar är naturligtvis en presentation av honom helt onödig, men för er andra kan jag tala om att han närmast kan beskrivas som en levande legend ... Han bor i Kalifornien och är både domare och uppfödare. Det är mycket sällan som han dömer i Sverige, så jag var ju bara tvungen att visa Saga för honom.

Och hur gick det då? Jo, hon fick Ck och blev tvåa i konkurrensen av sju i unghundsklassen men fick ingen BT-placering. Jag är väldigt glad över kritiken, för han tyckte att allt var utmärkt (rörelser, vinklar osv) förutom att hon var i lite lös kondition (tror hon blir stramare när hon blivit lite äldre) och att pälsen kunde vara bättre (hon har fått tunn päls på insidan av låren efter att hon fällde sommarpälsen, och det syns ju eftersom hon har så ljus päls och samtidigt mörkt pigment på skinnet). Bägge de sakerna går ju att förbättra, men benstomme, vinklar, rörelser osv är ju som de är ... Det var 61 anmälda whippetar.

Det innebär samtidigt att jag kan summera utställningsåret eftersom detta blev årets sista utställning för henne: 10 Ck, tre BT-placeringar varav ett BIM samt två cert. Nu ska jag vänta tills hon fyller två år innan jag ställer ut henne igen. Synd bara att det är en hel vinter kvar.

Har ni funderat över om det kommer att bli någon skillnad när utställningsbestämmelserna ändras nästa år? Själv gissar jag att det blir färre som kommer till såväl konkurrens- som Bästa hane-/tikklass. Men å andra sidan blir det ju färre placerade också, så det jämnar väl ut sig i slutänden ...

Annat som har hänt: Skyborne Heart of Gold (den helsvarta IG-hanen) har flyttat så långt söderut man kan komma i Sverige (jättetrevliga köpare!), och tikvalpen är tingad men ännu inte hämtad. Vi har några spekulanter på den kvarvarande hanvalpen, men än så länge är inget helt bestämt. Valparna blev elva veckor igår och sover fortfarande som stockar på nätterna men gillar när det är lite action på dagarna, förutom när de sover då, förstås.

Simon har varit iväg på en elitcup i fotboll. Hans lag förlorade finalen vid straffläggning efter att de spelat oavgjort under ordinare tid. Lite surt, men det var bra lag med från såväl Sverige som Norge och Finland, och det hade gått bra att spela trots att det var rätt kallt.

Jag har tränat dåligt i veckan, bara ett styrketräningspass och ett "pass" i badhuset (vi simmade en kilometer medan Philip var på simskolan) samt lite cykling och kortare promenader. Det är svårt att hinna med allt ... Garaget är i alla fall helt klart nu, med inkopplade lysrör och allt vad det nu var. Det blev bra - tur! :)

lördag, september 25, 2010

Eight weeks old!




Our Italian greyhound puppies really enjoy playing in the garden. It's been a wonderful day today after some really boring days, i.e. rain. Yesterday it even snowed only about 90 kilometers from us. I prefer summer ... But our children love skiing, and they long for the winter.
I've had an extremely busy week at work and I still feel totally exhausted ... Right now, Indra is singing and dancing to Rasmus Seebach's latest hit, which I believe is called "Engel" (it means "angel" in Danish). She has put on her new clothes and watches herself in the mirror in our hall. I'm glad that she's such a happy little girl!

söndag, augusti 29, 2010

Indra with the IG puppies 4 weeks old












Valparna är otroligt framåt och glada av sig! De har utvecklats enormt mycket under den senaste veckan, och nu springer de omkring och busar med allt och alla.
Själva har vi varit i "köptagen". Patrick köpte ju en s.k. "Springer" till mig för någon vecka sedan, så vi har passat på att cykla med Indra och whippetarna när vädret varit skapligt. Annars har jag haft dem i koppel, vilket fungerat bra men är krångligare när jag dessutom har Indra i barnstolen att tänka på. Vi cyklar oftast ett par kilometer innan vi släpper lös hundarna så de får springa fritt längs en ridväg, och sedan har vi dem kopplade den sista biten också. Allt som allt blir det ungefär en timmes cykling per gång; vi cyklar dock inte fort.
Sedan köpte Patrick en ny bärbar dator till mig (plus en trådlös färgskrivare) så Philip har fått min "gamla" bärbara dator (som förvisso bara är 1 år och 8 månader gammal, men för en dator räknas det nog som gammalt). Både Philip och jag är väldigt glada över våra datorer!
Till sist har vi fått hem vår nya husvagn! Vi hade beställt den redan tidigare och väntade bara på att den skulle göras i ordning för hämtning (grejor som skulle monteras osv eftersom den är ny och det är en hel del extrautrustning på den). Det är en Hobby Excellent med Prestigeinredning. Den känns otroligt lyxig, särskilt med tanke på att vår gamla var av årsmodell 1990, och det har hänt hur mycket som helst under den här tiden när det gäller husvagnar.
En bra vecka, med andra ord - om man bortser från att vi åkt på en rejäl höstförkylning ... Skolorna har ju börjat ... Själv är jag mentor i en Maskinföraretta det här året, så vi mentorer har haft fullt upp med deras introduktion. Ett härligt gäng verkar det vara!

söndag, augusti 22, 2010

The puppies eating "real food" for the first time

Indra is trying to help the puppies when they eat ...
The bitch and one of the boys

tisdag, augusti 17, 2010

Italian Greyhound puppies 16 days old

Olivia's puppies are now 17 days old. These pictures were taken yesterday. The bitch is in the middle. They have just opened their eyes and seem to think that the sun is a bit too bright!
If you are interested in one of these puppies, please contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com
Valparna vägde idag 553 gram (tikvalp), 742 gram (helsvart hane) och 681 gram (svart hane med lite vitt). De kryper omkring i valpkorgen och har till och med börjat leka lite med varandra! Sötnosar!

lördag, augusti 07, 2010

Pictures of the puppies (Italian Greyhound)

Tikvalp, isabell med vita tecken. Födselvikt 31/7: 182 gram.
2/8: 233 gram. 3/8: 246 gram. 4/8: 264 gram. 5/8: 273 gram. 6/8: 298 gram. 7/8: 320 gram.
Hanvalp, svart. Födselvikt 31/7: 227 gram.
2/8: 297 gram. 3/8: 324 gram. 4/8: 340 gram. 5/8: 360 gram. 6/8. 404 gram. 7/8: 453 gram.

Hanvalp, svart med lite vita tecken. Födselvikt 31/7: 218 gram.
2/8: 260 gram. 3/8: 275 gram. 4/8: 297 gram. 5/8: 321 gram. 6/8: 358 gram. 7/8: 399 gram.

lördag, juli 31, 2010

The puppies are here!

Our precious Italian Greyhound Olivia gave birth to two male puppies and one bitch puppy tonight. Pictures will follow! They are by Team M Goldfinger out of Mannequin's Opal Olivia.

If you are interested in a puppy, please contact me by e-mail: ursulaandersson@hotmail.com

Olivia födde två mörka (svarta?) hanar och en isabellfärgad tik i natt! Hanarna vägde ungefär 220 gram var och tiken 182 gram. Alla ser ut att må bra, och själv är jag nog lika trött som Olivia - trots att jag var en ganska värdelös "barnmorska" som råkat somna just när den första valpen anlände vid tvåtiden!

onsdag, juli 07, 2010

Sommarlek =)

Barnen leker med vattenslangen, en ny pool och studsmattan ... Och vissa dagar spenderas på Lövstabadet.
Hundarna äter nästan lika mycket gräs som hästarna. Gräset verkar vara ovanligt gott i år? Saga till vänster och Hermione till höger.


Nu är det tydligt att Olivia är dräktig! Valparna beräknas komma i månadsskiftet juli/augusti! Pappa till valparna är Team M Goldfinger, som är en jättefin och trevlig isabellfärgad hane av utmärkt storlek. Han är utställd i officiell klass som junior och fick då Hp (bästa juniorhane) och har ett antal BIR-valp sedan tidigare. Mannequin's Opal Olivia är utställd med CK (BT-4) och reserv-CACIB. Hon är en mycket liten tik (32 cm). Är du intresserad av en valp är du välkommen att höra av dig! Jag finns på 070-337 28 88 eller via e-mail: ursulaandersson@hotmail.com. Vi bor på Frösön i Jämtland.

söndag, maj 30, 2010

Olivia är parad! /Olivia is mated!

I lördags parades vår ena italienare, Mannequin's Opal Olivia, med Team M Goldfinger, "Sixten". Sixten är utställd ett flertal gånger i valpklass och har alltid fått jättefin kritik (av raskunniga domare) och ett antal BIR-rosetter (minns ej hur det gått i BIS), samt en gång officiellt som junior. Han fick då Hp och blev bästa juniorhane. Sixten är isabellfärgad och av en mycket bra storlek, några centimeter högre än Olivia, som är 32 cm. Han är mycket trevlig och social och rör sig korrekt. Olivia är utställd med CK och BT-placering samt reserv-CACIB.

Nu börjar nedräkningen ... Jag kommer naturligtvis att hålla er informerade om hur den eventuella dräktigheten fortskrider!

Simon är precis hemkommen från det s.k. Norrlandslägret för de olika distriktens elitlag. Det hade gått bra, och Simon har uppmärksammats av olika talangscouter. Nästa större evenemang han ska vara med på med distriktslaget är elitlägret i Halmstad. Fem veckor dit ... Och han längtar naturligtvis! Men innan dess är det ett antal matcher med hans ordinarie lag, så han är inte sysslolös.

På fredag tar Sebastian studenten!

tisdag, augusti 19, 2008

Minst - och störst

I Divas och Jazz kull var Sookie minst; vi kallade henne "Lilltjejen" redan från början. Valparna är nu nästan 8 månader gamla, och Sookie är ca 47 cm och väger ungefär 11 kg. Mess var störst i kullen, och eftersom han dessutom är hane är skillnaden mellan dem ganska stor! Se bilden här ovan! Båda bor i Norge.
"Lilltjejen" Sookie, som inte är utställd ännu
(Tack för de fina bilderna!)
Vår stationära dator är äntligen i ordning så nu ska jag börja fixa med de sidorna på hemsidan som inte är gjorda än. Men ha tålamod - det kommer att ta tid! Jag är nämligen ingen datorexpert, även om jag ibland önskar att jag vore det.
Jag kom förresten på att jag glömde berätta att Foxys O'Connor blev bästa whippet med cert på lc:n i söndags, och dessutom BIF-2. (BIF betyder Best in Field, typ BIS fast på lure coursing.) Han är nära släkt med Diva, vars riktiga namn ju är Foxys Nyckelpiga. Det var för övrigt ett bra arrangemang, tycker jag, och allra trevligast var att träffa alla människor vi lärt känna genom hundaktiviteterna vi är med på. Jobbigast var, som vanligt, att det blir tidiga morgnar och långa dagar - det är ju alltid så många whippetar som är med. Idag kom PM till utställningen i Högbobruk, och det var 69 anmälda whippetar. Sextionio!!! På en "vanlig" utställning! Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska åka, för ibland känns det som om det jobbiga väger tyngre än det roliga på utställningar. Dock vore det kul att ställa för just Nenne Runsten (Airescot), för det är alltid intressant att höra vad whippetuppfödare med mångårig erfarenhet tycker om de deltagande hundarna i allmänhet och ens egna hundar i synnerhet.
Men så är det ju så att utställningen råkar infalla på en söndag (söndag = rundbaneträning) ...
Det pågår faktiskt en diskussion inom whippetklubben om huruvida rasen ska "tillåtas" få/ha en så tydlig uppdelning i utställningshundar å ena sidan och racehundar å andra sidan. Min åsikt är att uppdelningen redan finns och är tämligen uppenbar, men att idealet vore någon slags gyllene medelväg: att whippetarna inte ska bli alltför extrema åt det ena eller det andra hållet. Nu är det väl dessutom så att det till stor del är "traständheten" som avgör om en whippet blir en vinnare på rundbana/whippetrace, och en whippet med utställningslinjer bakom sig men med rätt traständhet borde därmed kunna hävda sig även mot de whippetar som i första hand är framavlade för race. Och med tanke på att greyhounds faktiskt springer lite snabbare än whippetar borde ju en stor whippet inte automatiskt vara långsammare än en liten whippet, förutom möjligtvis på kort distans (såsom i whippetrace eller rundbanans supersprint). Hm, mina tankar idag ... Med mer erfarenhet av kappgrenarna kanske mina åsikter revideras så småningom. Lure coursing intar för övrigt en särställning, eftersom det är en bedömningssport där det inte är den snabbaste whippeten som vinner. Det är många utställningswhippetar som deltar framgångsrikt i lure coursing också, men det är få som tävlar i kapp.

fredag, augusti 15, 2008

Skyborne Your Precious Love, "Sookie"


Vi har fått vackra sommarbilder även på norska "Sookie"; här är ett par av bilderna. Tack så mycket! Hon är nu ca 47 cm hög.

torsdag, augusti 14, 2008

Semesterbilder

Vi har fått ett antal fantastiska semesterbilder från våra underbara valpköpare! Jag vill gärna dela med mig av några av dem så vi vet vad vi har att längta till under de kommande årstiderna ... Här kommer först en bild av "Baxter" (Skyborne Kittens Got Claws), i Stockholms skärgård.
Baxter igen, efter en dag till havs ...
"Mess" (Skyborne Don't Mess With Me) semestrade i Nordnorge med sin familj, som inkluderar Dalemore Altas.
Atlas t.v. och Mess.
Atlas och Mess igen.

Tack snälla ni för alla härliga bilder! Jag återkommer med fler bilder framöver hösten! (Och jag vill förstås gärna ha ännu fler bilder också!)

Jag tycker dessutom att det vore intressant att veta mankhöjd och vikt på valparna nu när de börjar ha vuxit klart på höjden. Skyborne Say You Love Me, "Nikki", är enligt ägaren 51 cm hög och väger 13,5 kg. Vår Voice är ca 48 cm, vikt 13,2 kg. Maila mig gärna höjd och vikt även på övriga valpar: ursulaandersson@hotmail.com

onsdag, augusti 13, 2008

Theo, BIM i Umeå

Skyborne Love and Affection, "Theo", BIM-valp på Whippetklubbens utställning i Umeå. T.h. Allettes T&T Sedona, som blev BIR och BIS-valp. Bilden har jag lånat från Whippetklubbens hemsida.

Theos kritik: "7 mån hanvalp. Trevlig modell. Bra storlek. Sött uttryck. Ngt lätta öron. Ngt smalt huvud . Vacker hals. Utmärkt skuldra. Tillräcklig överarm. Bra över- och underlinje. Starkt bakställ. Ännu mkt valpig i sina rörelser från alla håll." Domare: Anna-Lena Bäckvall-Hallin (Balzac).

söndag, augusti 10, 2008

Utställning och rundbana

Skyborne Love and Affection, "Theo", gjorde sin utställningsdebut idag på Svenska Whippetklubbens utställning i Umeå. Domare: Anna-Lena Bäckvall (Balzac). Theo blev bästa hanvalp i sin klass och fick fin kritik (återkommer med kritiken till veckan). Grattis!!!

Själv har jag varit på rundbanan i Midlanda. Jag samåkte med Anna J, som hade med sig sin härliga afghantik "Prillan", som kommer från kennel SoloMagic. Jazz och Smilla fick träna på starter ur startboxen, och det gick hyfsat. Annas afghan var med för andra gången och det gick bra, så nästa gång blir det startboxträning för henne också. Dessutom var det arbetsdag på rundbanan, så vi hjälpte till med ogräsrensning innan träningen började. Jag önskar att jag kunde åka oftare till rundbanan, men det är som sagt andra saker som också äger rum på söndagar. Kommande helg, till exempel, är det lure coursing, och förra helgen var det utställning. Jag kan verkligen rekommendera rundbaneträning, för det är roligt för såväl hundar som ägare. Även om man inte kommer så långt att hundarna tar licens så de får tävla, är det ändå en vettig aktivitet. (Fast jag hoppas ju fortfarande att både Jazz och Smilla får licens innan året är slut ...)

Tidigare under helgen har vi hälsat på hos goda vänner, som har ett sommarställe utanför Köping. Det var jättetrevligt, och barnen tyckte förstås också att det var kul! Sju av barnen sov över i samma stuga, och efter att ha ätit god mat, lekt, badat och bastat ägnade de en ganska stor del av natten åt att titta på film. Bilder kommer, men tills dess kan ni titta här: http://my.opera.com/Pia%20A/blog/ (Det måste vi göra om! Nästa gång är det vi som får bjuda er!)