tisdag, juni 12, 2007

Kollektiv uppfostran

Våra kattmammor är ganska konstiga ... Jodå, de sju kattungarna lever och ser ut att må bra - trots att mammorna hela tiden envisas med att flytta ihop dem till samma låda så att det blir så trångt att bara en mamma i taget kan ligga där. Båda får plats om de sitter upp. Oftast går den ena mamman och äter medan den andra är med ungarna, och sedan turas de helt enkelt om. Det ser så himla underligt ut, och jag brukar sära på dem så att det ska bli rymligare och bekvämare men de har helt enkelt inte samma uppfattning som jag om vad som är bra och inte. Jag undrar om kattungarna kommer att få någon sorts känslomässig störning av det ständiga bytet av mamma, eller om de så småningom själva kommer att välja den ena ... I så fall blir det intressant att se om de väljer "rätt" mamma. Hur det nu skulle kunna gå till!

I söndags gick jag till Bodsjön med hundarna efter att först ha rollat in benen och armarna med myggmedlet "Mygga", som tydligen ska användas med försiktighet av barn och gravida. Det var soligt och knappt några insekter alls i farten. Igår var det lite mer mulet men jag bestämde mig för att gå samma promenad igen, dock efter att ha sprayat mig med "Off!" i stället, eftersom det inte framstod som lika farligt i varningstexten. Tror ni att den fungerade? Nix. Bitvis var det massor av myggor, och inte vet jag om det var vädret eller myggmedlet eller det faktum att myggmedlet var i sprayform i stället för roller som gjorde det, men myggorna var jättehungriga och brydde sig inte det minsta om att de förväntades hålla sig på ett visst avstånd från mig. Jag drog av mig mitt linne och gick och viftade med det för att göra promenaden någorlunda uthärdlig.

Hundarna brukar passa på att gå ut i sjön och dricka när vi kommer fram, och Jazz tycker att det är roligt att simma ut och hämta en pinne om man kastar ut den till honom, trots att han egentligen inte är särskilt intresserad av just pinnar (jag slänger heller nästan aldrig saker till hundarna eftersom jag inte vill riskera att de ska bli pinntokiga). Tikarna går bara i tills vattnet går en bit upp på sidan, och sedan står de och väntar på att Jazz ska komma med pinnen så att de kan stjäla den från honom; Smilla är absolut värst. Den 19 juni är det lure coursingträning igen på Alnö, och Philip ska dessutom opereras innan dess. Och så är det ett antal utställningar också nu i sommar som jag ser fram emot och bävar inför på samma gång ... Det är spännande att se vad domaren tycker om ens hundar, men samtidigt är det jobbigt att köra till själva utställningsplatsen eftersom de alltid ligger så långt bort. Divas syskon placerade sig förresten på plats 2, 3 och 4 på lure coursingprovet i Järvtjärn i helgen. Allra bäst gick det för "Alice" som dessutom fick cert. Grattis till er alla!