söndag, juni 17, 2007

Sommarlov

Lightning tre år
Jarrah ett år

Barnen har äntligen fått sommarlov. Sebastian har gått ut nian och fick bra betyg med ett antal MVG (förutom de han redan hade fick han MVG i matte och tyska) och därutöver mest VG. Philip har opererats. Under operationen upptäckte läkaren att det var ytterligare en sak som behövde fixas, men det gjorde han som tur var på en gång så nu ska allt vara bra. Läkaren berättade efteråt med liv och lust hur operationen hade gått till. Philip har gått på smärtstillande i ett par dagar, men han har lekt som vanligt och bara sagt någon enstaka gång att han haft ont. Han cyklar jättebra nu och är så gullig när han kommer svischande med det blonda håret fladdrande. Felix har fyllt nio år och jag har också fyllt år. 38 ... Det låter mer än det känns.
Alla kattungarna har öppnat ögonen helt. Idag tog vi ut några av dem på gräsmattan en stund, och de kravlar sig fram rätt bra. Tjejen och Maniac har fortfarande gemensam vårdnad, så jag har bytt ut kartongen mot en större och kommer inte längre att försöka sära på mammorna eftersom de ändå flyttar ihop på en gång. Jag har försökt lista ut vilket kön det är på ungarna och tror att alla är hanar utom den helsvarta och den helgrå. Alla utom de två svarta ser ut att bli mer eller mindre långhåriga - men jag reserverar mig för att jag kan ha sett fel på såväl kön som hårlag ... Någon kattexpert är jag inte!
Jag och Simon har varit en sväng till utställningen i Vännäs där Agneta Kappers (kennel Kapriol) dömde, och Smilla fick en slät etta men bra kritik, medan domaren tyckte att Jazz var så pass stor (han är 53 cm) att han måste vara perfekt i övrigt för att kompensera det men hon ansåg att han var något för upprätt i skuldran vilket är ett typiskt "whippetfel" som hon inte tycker om. Så nu vet jag det. Hon var för övrigt en bra domare som förklarade sin bedömning utan att man behövde fråga.