lördag, juli 15, 2006

Dagarna går ...

Kattungen Tjejen i piaff. Ingen kanonbild, förvisso, och samlingen kunde ha varit bättre, men i alla fall!

Sebastian fyllde femton igår och önskade sig bara pengar till en moped så det fick han och idag köpte han en sprillans ny som han är nöjd med, förstås. Stackars Simon har fyra år kvar tills han får köpa någon. Tur att han har sin älskade cross!

Jag verkade hovarna på Lightning idag och han var jättesnäll, som vanligt, trots att Philip sprang runt och busade med kattungarna samtidigt. Det var knappt något att verka bort heller, för den delen.

Det är så roligt att prata med småbarn. För någon vecka sedan låg jag och Philip i soffan, och jag skakade på benet med jämna mellanrum för att få bort en envis fluga. Philip frågade till sist varför jag gjorde så med benet. "För att få bort flugan som sitter på mitt ben hela tiden", sa jag. Då tog han sig en kort titt på flugan och konstaterade torrt: "Den sitter inte, den STÅR upp". Okej då.

När jag pratade med Sebastian i telefon igår så frågade Philip vem jag pratade med. Sedan sa han lite förebrående: "Vilken ful småländska du pratar". Det kanske beror på att det inte är småländska? (Dessutom var jag trött och pratade lite ovanligt slött - kanske reagerade han på det.) Idag försökte jag förklara för honom att mormor är min mamma. Då sa han: "Förut hade du en annan mamma men hon är död nu", varvid jag förstås svarade:"Nej, mormor är min mamma". Men han envisades: "Men din andra mamma är död nu". Jag försökte vara lite pedagogisk och förklarade återigen:"Mormor är min mamma. Jag har ingen annan mamma". "Nej, för din andra mamma är ju död", sa han då, lite nöjd över att han tycktes ha fått rätt. Jaha, end of discussion. Om man tror på reinkarnation så stämmer det väl ... Och är man tre år gammal har man kanske sina egna teorier. Det har man ju även om man är trettiosju ...