fredag, juli 21, 2006

Vi har fått bredband!

Mer eller mindre avslappnade: Diva och Blaze.
Jazz och Blaze delar på allt.
Vi har äntligen fått bredband, så förhoppningsvis går det lite snabbare att lägga ut bilder hädanefter ... Idag har vi köpt fler stängselstolpar så att vi kan börja göra vinterhagarna nu till veckan. Sedan kämpade vi i flera timmar med att tukta "rundeln", alltså gräsmattan i mitten på gårdsplanen. Den ska, vilket hörs på namnet, vara rund, men den har genom årens lopp antagit ett helt annat utseende och även en annan storlek mot vad den en gång varit. Vi borde förstås ha använt en traktor med skopa i stället för spadar - men nu är vi i alla fall nästan färdiga.

När jag klippte gräsmattan igår funderade jag på Marta Sandwall-Bergströms böcker om Kulla-Gulla, som jag tyckte mycket om när jag var liten. Där sas det att man skulle lyssna efter varifrån göken gol, eftersom det betydde olika saker. Nu har jag tyvärr glömt exakt hur det var, men jag tror att det var: östergök är tröstergök, västergök är bästergök, södergök är dödergök och nordergök/norrgök är ... Ja, vad var det egentligen? Norrgök är porrgök? :) Nordergök är godergök? Någon som minns? Här finns det inga gökar, men i Skede hörde jag dem varje morgon på våren och sommaren.

Morris och Skyline är färdiga hos hingsten nu, så vi ska hämta dem veckan efter Storsjöyran, som smygstartar idag och fortsätter hela nästa vecka, då den "riktiga" yran äger rum med uppträdanden och massor av folk på stan. Patrick är ordningsvakt där, vilket gör att vårt arbete här hemma kommer att gå på lågfart ett litet tag. Sebastian tog förresten förarbevis för EU-moped i onsdags - grattis!