fredag, juli 28, 2006

Smilla har blivit vuxen ...

Ja, hon har i alla fall börjat löpa för ett par dagar sedan. Igår åstadkom hon en liten kissfläck på vardagsrumsmattan för första gången sedan hon föddes, och hon har dessutom lyckats bita sönder ett par saker, vilket hon heller aldrig gjort förut. Däremot har hon slutat halta, så jag hoppas att stillsamma koppelpromenader på åkrarna även under nästa vecka ska göra att skadan läker helt innan hon får börja busa igen. Vis av erfarenhet genom de småskador man får vid styrketräning vet jag att fullständig vila sällan är bra, men man ska heller inte belasta muskeln mer än nödvändigt. Aktiv vila är bäst. Felet som många gör är att de ökar belastningen för fort när skadan inte längre känns. Ett tips till dig som tvingas vila och är rädd att förlora muskler: Ät mer protein än du brukar så tar det längre tid innan musklerna försvinner. Drick däremot inte alkohol i större mängder, för det ökar muskelnedbrytningen (lite förenklat).

Jag har suttit och försökt lista ut vilka utställningar jag ska åka på i höst. Det är inte många att välja mellan! Det är lite synd att vissa av utställningarna inte har valpklass, för jag tycker att det vore både roligt och bra träning att ställa Jazz ett antal gånger innan han blir junior. Dessutom blir han inte sex månader förrän den 8 augusti, och under de sena höstmånaderna finns det knappt några utställningar alls. Det är lite vanskligt att ställa valpar och unga hundar också, för de växer så ojämnt (tycker i alla fall jag), och de kan ändra sig rätt mycket under tiden som förflyter mellan att man anmält och utställningsdagen. Några hekto upp eller ner gör också stor skillnad ... Dessutom kan en korthårig hund som är lite tunn se otroligt tunn ut om den dricker dåligt under utställningsdagen och kanske till och med kräks under resan dit. Visste ni om att musklerna hos hundar består till 75 procent av vatten? Det ultimata vore förstås att visa hunden enbart när den är i perfekt utställningskondition - varken för tunn eller för tjock, varken för musklad eller för omusklad, och utan en repa i pälsen av kvistarna i skogen. Men då blev det nog få utställningar för min del, eftersom jag är så himla självkritisk ...
Jag ledde Lightning med sele och träns idag. Det gick bara bra och han såg ut att tycka om det; kanske minns han att han varit med om det förut, även om det var ungefär nio månader sedan. Jag tänker tömköra honom också för att underlätta inridningen nästa år. Om jag får tid kommer jag att köra in både honom och Melody, men då måste jag köpa en ny rockard först. Jag ska ta några nya kort på hästarna någon dag. De är fina men lite för runda - åtminstone Diskett - och Music har världens längsta hals och tjockaste man. Hon ser riktigt rolig ut! Jag längtar efter att få hem våra små föl, som nog inte är så små längre. De har inte ens haft grimma på sig än så länge så det blir nog lite jobb med dem under hösten. Felix tycker om att hjälpa mig med hästarna, och igår hjälptes han och Philip åt att borsta Lightning i hagen. Felix längtar också efter Morris och han funderar på hur vi ska göra med fölet när han ska rida. Jag får nog leda fölet bredvid Morris; det är bra träning för oss alla ...