tisdag, februari 10, 2009

Ett anspråkslöst förslag

Känner ni till, eller har läst, Jonathan Swifts A Modest Proposal (annars får ni googla på den)? Den gavs ut anonymt, eftersom han befarade att hans skrift skulle orsaka uppror. Eftersom jag har en massa åsikter men inte är rädd för vad folk ska tycka om dem, så skriver jag ibland ner mina tankar på bloggen. Annars ventilerar jag de flesta av mina åsikter med vänner och bekanta, precis som de flesta av er nog också gör.

Ett av mina senaste blogginlägg, det om valppriser, har en annan whippetuppfödare tydligen stört sig på - faktiskt så mycket att hon skickat runt blogginlägget med sina egna kommentarer till ett tjugotal andra whippetuppfödare. Tydligen har jag trampat på någon öm tå, men jag står naturligtvis för det jag skrivit i mitt inlägg, och om någon har svårt att förstå vad jag skrivit eller menar går det bra att kontakta mig. Jag brukar försöka skriva så okomplicerat jag kan, eftersom jag inte vet vilka det är som läser min blogg (inte för att jag underskattar läsarna, utan för att saker kan tolkas på olika sätt).

Här kommer i alla fall ett försök till förtydligande: Om jag säljer en valp billigare än det gängse valppriset (som ligger kring 8000-9000 kr) så är det jag och enbart jag som förlorar på det, i form av lägre förtjänst på valpen. Mina valpar ska inte behöva bära mina andra hundars - eller mina privata - kostnader, utan valparnas pris ska täcka de direkta kostnaderna jag har haft för just den kullen. De pengar som förhoppningsvis blir över använder jag för att täcka en del av de direkta kostnader jag haft i samband med tidigare utställningar och prov, och kanske täcker det även några av de andra kostnaderna jag kommer att få under det kommande året (medlemsavgifter, licenser, försäkringar etc). Jag tycker inte att man ska ha så många hundar att man måste ta kullar och sälja x antal valpar för för x antal kronor för att ha råd att ha sina hundar. Då är det dags att ta sig en funderare på om hundantalet kanske borde minskas ...

Vår ras passar inte för massproduktion, dels eftersom efterfrågan är för låg (m.a.o. att tillgången på valpar är för hög i förhållande till antalet bra valpköpare), dels eftersom de inte lämpar sig att hålla på annat sätt än i ett vanligt hem. Vettigast just nu vore att uppfödarna tog sitt ansvar och skar ner på antalet kullar under en tid framöver, tills tillgång och efterfrågan hamnar i balans. Då, och enbart då, kommer valparna att vara tingade så att de flyttar på sin åttaveckorsdag och uppfödarna (fast detta ord borde kanske skrivas i singular) inte behöver irritera sig på att andra får sålt sina hundar medan de själva sitter kvar med osålda halvårsgamla valpar som ingen vill ha, trots föräldrarnas eller uppfödarens meriter.

Era åsikter tar jag gärna emot via mail eller telefon! Jag är övertygad om att de som vill läsa vad jag skriver själva kan hitta igen min blogg, och inte behöver få mina inlägg skickade direkt i sin mailbox! ;)