lördag, augusti 05, 2006

Ännu en dag att minnas!

Jag har precis lagt in resultatet från dagens utställning på nyhetssidan, men jag upprepar det gärna här. Jazz fick Hp och blev BIM-valp. Han mådde illa i bilen på vägen till utställningen och dreglade på Smilla och Diva så att de var superäckliga och blöta när vi kom fram. Inne i ringen var han matt och seg, men han fick trots det bra kritik.
Smilla vann juniorklassen med CK, och i bästa tikklassen kom hon fyra! Jag är jättestolt över det resultatet, för det var fina tikar med på utställningen idag. Sedan blev hon dessutom BIR-junior, och i stora ringen blev hon BIS-2 junior! Min fina lilla Smilla! Nu har hon två CK på två försök!
Diva fick "bara" en slät etta men blev i alla fall tredje bästa unghundstik med bra kritik. Hon uppför sig alltid lika trevligt och är så lättsam att ha med sig.
Jag klagar sällan på värmen men idag var det FÖR varmt för både oss och hundarna. Philip och Felix var snälla och gnällde ingenting trots att tiden mellan rasbedömningen och finalerna kändes väldigt lång även för mig och Patrick. Därför var vi lite oförskämda och åkte innan de sista finalbedömningarna var färdiga. Patrick skulle dessutom iväg och jobba, och vi hade en del att göra hemma innan han skulle åka.
Jag är så imponerad över hur duktiga handlers vissa människor är. Kanske jag en dag kommer att komma i närheten av deras professionalitet, men än så länge känner jag mig som en nybörjare. Domaren, Bitte Ahrens, var jättebra på all vis, och hon rättade till Smillas ben vid ett tillfälle och vips! så hade jag en helt ny Smilla i kopplet! Ändå hade domaren bara flyttat benen kanske en centimeter. Jag är glad över den "kritik" som jag fick av domaren, alltså sådant jag kunde påverka själv: Välpresenterad (om Jazz), presenterad i härlig kondition (om Smilla) och välpresenterad i god kondition (om Diva).
Nu måste jag snart ta mig i kragen och sätta upp prisrosetterna på väggen. Inte en enda rosett har jag hängt upp sedan vi flyttade. Det är ju så svårt att hänga upp dem på ett snyggt sätt ...