söndag, augusti 06, 2006

Ny dag ...

och en ny utställning, även denna gång i Svenstavik. Hundarna var uppenbarligen trötta efter gårdagen och tacklade detta på olika sätt: Smilla genom att helst vilja ligga i mitt knä när jag skulle försöka ställa henne, och Diva genom att föredra att sitta i stället för att stå och sedan springa fort fort i ringen ... Inte så bra förutsättningar, med andra ord.

Domare var André van de Broek (Holland), som igår dömde Smilla till BIS-2 junior. Idag blev hon placerad som andra bästa juniortik men ingen av juniortikarna fick Hp eller CK ... Men han sa att han tyckte mycket om dem. Han tyckte att Smilla var den som hade bäst rörelser från sidan men att hon slarvade lite framifrån idag. Kritiken blev så här: "11 month nicely youngster, lovely type, well balanced, typical feminine head, good teeth, eye fitting color, a bit big ears, long elegant neck. Well angulated front and rear, good ribcage, nice crope, good stifles, low hocks, from the side an easy going movement, coming to me she could be more stabile. She should not get any longer." Tredje bästa juniortik både igår och idag blev Adagio On the Riviera (ägd av Farmor Selmas kennel i Strömsund) som även hon fick bra kritik.
Diva visade sig inte bra idag ... Domaren sa att han älskade hennes utseende när hon stod, men att hon inte rörde sig bra bak för dagen. Kritiken blev som följer: "18 month old bitch who I prefer more standing than moving. Nice feminine head, full dentitition, fitting eye color, well set ears, elegant neck, typical topline, rather straight up around, good ribcage, nice width of crop, low set hocks. In the movement she doesn´t show drive at all from behind and she should cover more ground, a bit broad in front."
I övrigt vet jag inte riktigt hur det gick för alla andra. Bästa hane blev i alla fall liksom igår Ch Adagio Love Supreme, och såg jag rätt blev Ch Adagio No Regrets andra bästa hane. Smillas farfar och farbror på första och andra plats, med andra ord. Det var i alla fall roligt! Adagio Rosebud gick i Divas klass; hon är halvsyster till Jazz och hon var jättefin så jag hoppas att hon vann klassen och att det gick bra för henne i bästa tikklass. Jag återkommer om resultatet.
Nu ska jag försöka träna rygg och axlar, hur det nu ska gå ... Jag är inte särskilt laddad, kan jag ju erkänna.