måndag, augusti 14, 2006

Ooops!

Föregående inlägg var en glad överraskning, och jag är rätt glad över valet av bild - Patrick har andra bilder av mig som han gillar bättre :)

Idag började jag jobba. Jag tror att det blir bra, även om jag saknar mina gamla kolleger och elever. (Jag tänker på er!)
Om två veckor börjar Patricks utbildning i Härnösand. Han började därför skola in Philip på dagis idag, och vi har dessutom ställt iordning många av de nya möbler och lampor vi köpt nu på slutet. Min symaskin har gått sönder, så mamma var snäll och sydde klart köksgardinerna igår och jag blev så nöjd med hur köket blev.
Allting tar mycket längre tid än man tror. Vi hade en vision om att vi skulle hinna bygga en altan och en brygga också i sommar ... Tja, vi vet ju vad vi ska göra nästa år, i alla fall! Med fyra barn och ett gäng djur har man fullt upp - särskilt om man har höga krav på sig själv gällande allas välmående. Dessutom vill vi att allting ska bli fint och välgjort så att man inte ångrar sig sedan; några hastverk är inte vår melodi.
För slåttern hyrde vi in en bonde (en av mina f.d. skolkamrater), och jag utgår ifrån att hösilaget kommer att räcka till våra hästar. Ungefär 18 ton blev det. När jag verkade hästarna för några dagar sedan hjälptes pappa, Patrick och barnen åt med att ta bort stenar av varierande storlek på den åker som pappa plöjde ifjol. Pappa körde sedan bort stenarna med grävaren. Som tur är har jag begåvats med ganska unga föräldrar som tycker om att vara aktiva och göra saker (precis som vi) - och med en stark man! När jag var liten hjälpte jag och min storasyster till med stenplockningen när det behövdes, men på vissa åkrar kommer det upp nya stenar hela tiden, så det är lite av ett evighetsgöra. Det är inte bara Småland som är stenrikt! Men åkrarna närmast gården är i alla fall nästan helt stenfria.
Jag har anmält hundarna till några till utställningar, och jag funderar som bäst på vilka av utställningarna under senhösten och vintern som jag ska åka på. Det är inte så kul att åka långt om det är halt, men har man tur kan det ju vara snö- och isfritt länge. Det finns förresten nya utställningsresultat på whippetklubbens hemsida, och jag gläds åt de fina resultat som våra hundars släktingar har presterat. Två av Smillas halvsyskon har t.ex. blivit champions, och Alvas unga brorsdotter Sommarhagens Frostic Queen har blivit BT-3 med reserv-CACIB (hon är f.ö. dotter till Sommarhagen Dashing Daquelle, som ju fick cert och blev BH-4 i Svenstavik). Grattis! Ni är så duktiga!