torsdag, januari 18, 2007

Sånger som fastnar

Av någon anledning fastnar vissa melodislingor så att jag bara måste gå runt och smånynna på dem tills jag ledsnat på dem. Just nu är det refrängen i Sunrise Avenues "Fairytale gone bad" som sitter som berget (dock inte för textens skull; det är få sångare och låttexter som verkligen lyckas förmedla något budskap, tycker jag). En del av refrängen går i alla fall så här:

Out of my life, Out of my mind
Out of the tears that we can´t deny
We need to swallow all our pride
And leave this mess behind


När vi åkte på utställningen i Hågelby i oktober lyssnade jag på Scissor Sisters i bilen på vägen hem; ja, åtminstone när det var jag som körde. En av låtarna har en rätt gräslig text, men den var jätterolig att sjunga med i för att hålla sig vaken, och veckan efter plågade jag mina engelskelever med en lucktext på vad som just då var min dåvarande favoritlåt: "I can´t decide (whether you should live or die, Oh, you´d probably go to Heaven, Please don´t hang your head and cry ..."). Min apostroftangent fungerar fortfarande inte, om någon undrar varför jag använder accent.

Annars har det väl inte hänt så mycket de senaste dagarna ... Det har snöat lite mer; Alva har snart löpt färdigt (hoppas jag, för jag måste ju hålla isär henne och Jazz - men det går faktiskt jättebra); Felix har varit på den fria åkningen på ishallen med en kompis; Sebastian har en ny tjej (tror det är officiellt nu?); Patrick har köpt nya saltstenar till hästarna; jag bakade kakor och hoppade över träningen idag och fick dåligt samvete när jag såg Faddes väg till sitt nya liv på TV3 strax efteråt ... (Ändå lever vi nog rätt sunt i vår familj - och kakorna var goda.) Sedan delade jag och Patrick på en liten godispåse ... Nu ligger Alva och Smilla och pressar i värmen framför braskaminen, och Diva gör Jazz sällskap i ett annat rum (stackarna, men vad ska man göra? De verkar inte bry sig nämnvärt, som tur är). Ja, livet fortgår som vanligt ... Och solen är uppe sju minuter längre för varje dag!