lördag, januari 19, 2008

Helg!

Valparna har börjat få sina namn nu ... Här är det Skyborne Still of the Night som pussar Indra (som inte är så värst förtjust i valppussar i ansiktet) och Skyborne Queen of Hearts som tittar på.
Och detta är den minsta tjejen, Skyborne Your Precious Love. Jag återkommer med resten av namnen vartefter de bestämts.

Vi har börjat komma in i rutinerna nu med valparna. På vardagarna åker barnen till skolan strax efter klockan åtta, och efter det byter jag blöjor på Indra, rastar hundarna, fixar deras mat och vatten och gör iordning valparnas mat. Sedan släpper jag ut Jarrah och Magi och kollar stona i den andra hagen samt ger katterna mat om det är slut. När jag kommer in från stallet får hundvalparna mat. Philip brukar äta en frukt under tiden. Han tillhör den stora grupp människor som inte är hungrig på morgonen, men de dagar han ska på dagis äter han fil och flingor innan vi skjutsar iväg honom strax före nio. Efter det brukar jag sätta mig med en kopp te, och om Indra vill leka på golvet så kollar jag dagens mail, annars gör jag det när hon sover senare på förmiddagen. Sedan är det rengöring av valplådan efter att valparna har bajsat, och så sitter vi i valplådan och myser med valparna tills de har somnat. De är fortfarande så små att de inte är vakna så himla länge, och de kryper gärna upp i ens famn och somnar; de har inget emot att ligga hos Indra heller, trots att man måste övervaka hennes gripklor hela tiden. Som tur är så är hon både snäll och försiktig med valparna.

Valparna får därefter mat tidigt på eftermiddagen, sent på eftermiddagen och till sist på kvällen. De vuxna hundarna får mat två gånger om dagen, men Diva får äta samtidigt som valparna om hon är hungrig.

Den mest hektiska tiden hos oss är mellan åtta och nio på morgnarna, och så mellan halvåtta och halvnio på kvällarna. Det är då som massor ska ske och gärna samtidigt ... På kvällarna följer hundarna med ut när jag mockar och tar in hästarna; barnen ska äta kvällsfika och ett par av dem ska läggas för natten. Och så är det ofta någon hämtning då också.

Igår gick jag och Philip iväg och åkte snowracer i en backe medan Indra sov i barnvagnen. Vi hade jätteroligt, och jag tror vi var rätt möra båda två i kroppen efteråt, så då satte vi oss på en fårskinnsfäll på bron och drack oboy tillsammans med Indra, som också hade vaknat då. Idag gick jag och Simon ut och gick med Philip på snowracern och Indra i barnvagnen, och efter det körde jag snöslungan och mockade för att ha det gjort tills Patrick kommer hem ikväll. Det ska tydligen bli sol imorgon, så då kanske jag kör en sväng med skotern med barnen. Jag är fortfarande lite feg när det gäller att passera snöplogkanterna längs vägarna, för jag är så rädd att råka köra fast, tippa eller köra sönder skotern. Jag låter inte barnen sitta på skotern när jag ska göra något som känns farligt ... Feg blir man minsann med åren - men jag vågar inte riskera något i och med att barnen är med. Patrick är ungefär en miljon gånger bättre än mig på att köra skoter, och dessutom orkar han ju tippa upp den om den skulle välta, och det orkar nog inte jag.

Imorgon ska jag och Simon ta nya bilder av valparna när de blivit fyra veckor. Några uppställningsbilder vågar jag nog dessvärre inte utlova ... Det dröjer säkerligen någon vecka till.