torsdag, januari 03, 2008

Utvärdering av målen för 2007

Inga valpbilder idag - bara tråkig text!

Ifjol satte jag upp några mål för våra aktiviteter med hundarna, och jag tänker sammanfatta vad vi hann respektive inte hann genomföra:

Viltspår: Målet var att gå anlagsprov med Diva och Jazz, och öppen klass med Smilla. Jag tränade alla hundarna under våren, och alla spårade bra. Sedan kom jag fram till det besvärliga: att boka tid för att göra proven med hundarna - och där fastnade jag ... Om man går de rörliga proven måste man själv ha med en chipavläsare ifall hundarna inte har tatuering dessutom, och trots att det finns avläsare att köpa (bland annat via SKK) så kom jag liksom aldrig till skott och beställde någon. Sedan skadade jag mitt knä ordentligt första semesterdagen; det främre korsbandet på vänster knä gick av, och i och med att jag dessutom var höggravid så kunde jag inte gå i skogen under nästan hela sommaren. Trist! Men vi kommer igen 2008!

Lure coursing: Jag hoppades kunna åka på flera träningar så att åtminstone någon av hundarna kunde ta sin licens. Och här lyckades jag nå målet: Både Smilla och Jazz fick sina lc-licenser utan problem, och även Diva godkändes i två provlopp, så hon har bara det sista - licensloppet - kvar innan hon får sin licens. Dessvärre gjorde hon illa en tå och tvingades amputera den, så vi får se om jag vågar låta henne delta på lure coursing i år. Smilla och Jazz kommer jag att anmäla på minst ett par prov det här året - om inget oförutsett inträffar.

MH: Jag anmälde Jazz till ett MH under hösten, och bara tre dagar innan dagen D fick jag beskedet att han inte fick plats ... Liiite dåligt av arrangören, tyckte jag just då! Men det är å andra sidan människor som jobbar ideellt som arrangerar sådana här aktiviteter, så jag är trots allt väldigt glad över att det överhuvudtaget finns människor som lägger ner så mycket tid och engagemang ute i klubbarna. En eloge till er! Jag vet att ni gör ert bästa! (Jag anmälde inte Smilla eftersom jag ju fick barn i augusti och räknade med att inte hinna och orka med fler än ett MH när man ska ha med sig en bäbis också.) Nu hoppas jag på att få en plats för att göra MH under våren i stället.

Utställning: Jag anmälde Smilla och Jazz till ett antal utställningar och båda fick med sig CK. För Jazz del fick han det bästa resultatet på den internationella utställningen i Trondheim, där han vann unghundsklassen i hård konkurrens - och detta trots att jag knappt kunde gå efter knäskadan. Domarna jag ställde för under sommaren var verkligen snälla som bortsåg från att jag hade så svårt att visa hundarna på bästa sätt ... Årets sista utställning för vår del blev i Svenstavik, och då var Smilla halt! (Alltså, hon gick inte riktigt rent, vilket inte syntes förrän när hon travade, och eftersom jag var nyförlöst undvek jag att springa tills jag var inne i ringen.) Av årets utställningssäsong har jag lärt mig att jag nog måste släppa kontrollen lite på så sätt att jag låter någon annan visa hundarna ifall det behövs. Det var nämligen flera som var så snälla att de erbjöd sig att hjälpa till, men jag var rädd att hundarna skulle vara alltför intresserade av att titta efter mig för att visa sig på bästa sätt. Man vill ju gärna tro att man är oersättlig - ähum ... Och så ska jag fortsätta att träna upp mitt knä nu under vintern och våren så att jag kan springa igen utan att det känns som om underbenet bara hänger och dinglar.

Avel: Målet var att få en kull valpar, Jazz x Diva, och det lyckades vi med under årets sista dagar ... Nio vackra valpar blev det, och vi hoppas att de kommer att få uppleva många glada och spännande dagar tillsammans med de människor som de så småningom får som sina egna.