måndag, september 15, 2008

Nikkis kritik och lite annat. Väldigt lite annat.

"Härlig hanvalp. Bra huvud + uttryck. Bra hals+rygg. Välvinklad runtom. Mycket goda rörelser.Trevligt temperament. Välpresenterad." HP BIM
Domare Annika Cederholm

Jag har tittat lite mer på rundbaneresultaten också, och Jazz blev klassad som K5 och Smilla som K7 grundat på tiderna de gjorde igår. De snabbaste hundarna har "högre" klassning (det finns från 1 till 7), och om det är för många hundar anmälda till ett lopp lottas hundarna in i loppen antingen "uppifrån" eller "nerifrån"; tanken är att hundarna ska få tävla mot andra hundar som är någorlunda lika snabba.

Sedan har jag fått några frågor om hur man får licens på sin hund, och jag är väl inte direkt rätt person att svara egentligen, men principen är så här: Hundens tränare måste ha (eller ha börjat ta) tränarlicens. Därefter ska hunden springa ett godkänt sololicenslopp (dvs ett ensamlopp) och sedan ett "riktigt" licenslopp, där det ska vara ett visst antal stödhundar (i princip licensierade hundar) som är med. För att hunden ska godkännas i licensloppet ska den antingen bli omsprungen eller själv springa om en annan hund. Dessutom ska den förstås jaga trasan utan att attackera de andra hundarna samt ha kontakt med det övriga fältet. För att man ska vara någorlunda säker på att ens hund blir omsprungen eller själv springer om kan man släppa en snabb stödhund lite efter de andra hundarna. Det gjorde vi igår. Jazz var etta (sprang till och med om några!) och Smilla sexa i mål. Jazz vägde 16,5 kg och Smilla vägde 11,8. Jag har bantat ner dem 1,3 kg respektive 0,2 kg från sommarens vikt, men nu tror jag att de ska få lägga på sig lite mer fett igen inför vintern. När Jazz i juli gjorde sitt första försök att ta licensen vände han sig i startboxen och kom ut alldeles för sent för att lyckas bli godkänd, men nu känns det som att han är säker på vad som är fram och bak i boxen. Ja, för det räcker ju inte att jag har läst in mig på reglerna ... =)
(Om jag har skrivit några fel här i min förklaring så får ni gärna rätta mig! Det är mycket som är nytt för mig i den här grenen!)